Het huidige nummer

Zenit juni 2017

Sterrenstelsels kunnen met elkaar botsen, zonder dat een hypothetische
bewoner in een van die stelsels daar veel van merkt (afgezien van het verschijnen van een tweede Melkweg aan de hemel kort voor de botsing). Omdat de afstanden tussen sterrenstelsels in verhouding tot hun afmetingen vele malen kleiner zijn dan de afstanden tussen de sterren in de afzonderlijke stelsels, is de botsingskans tussen sterrenstelsels navenant groter. Maar tot sterbotsingen leidt zo’n ontmoeting vrijwel nooit.

Wel doet intussen de zwaartekracht zijn werk en leiden botsingen of nauwe passages tussen sterrenstelsels tot vervormingen, waarbij vaak lange materie-armen uit de stelsels getrokken worden. De uitgestrekte gas- en stofwolken in met name spiraalstelsels kunnen daarentegen wel met elkaar in botsing komen, wat leidt tot verhevigde stervorming. Sterrenkundigen bestuderen interacties tussen sterrenstelsels niet alleen door de telescoop, ze bootsen ze ook na met steeds geavanceerdere computersimulaties. Ook de amateur kan op dit terrein actief bezig zijn, zowel achter zijn kijker als de pc. U leest erover in het juninummer met als thema: Botsende sterrenstelsels

Een greep uit dit blad:

• Interactie tussen stelsels
  • Colliding Galaxies: simuleer zelf botsingen!
  • Botsende sterrenstelsels in Stephans Kwintet