Het huidige nummer

Zenit-2-2018-cover-min.jpg

In het nog jonge jaar 2018 staan ons vanuit sterrenkundig
oogpunt interessante ruimtemissies te wachten. De meest
veelbelovende is de Amerikaanse Transiting Exoplanet Survey
Satellite. TESS, waarvan de lancering volgende maand is
voorzien, houdt vanuit een langgerekte baan rond de aarde
nauwgezet de helderheid van ongeveer 500.000 sterren in de
gaten. De satelliet zal naar verwachting ongeveer 3000 exoplaneten
opsporen die, draaiend rond hun ster, een klein
beetje sterlicht onderscheppen. Het bijzondere aan TESS is dat de satelliet zich toelegt op nabije sterren. De atmosferen van eventueel ontdekte exoplaneten in de bewoonbare zone rond hun ster kunnen dan in de toekomst onderzocht worden op de aanwezigheid van zuurstof (ozon), waterdamp en methaan, gassen die mogelijk wijzen op biologische activiteit. Maar dat heeft alleen kans van slagen als de betreffende exoplaneten niet al te ver van de aarde af staan'.

Zenit februari is een special voor Sterren Schitteren voor Iedereen (SSVI)
Zoveel mogelijk mensen, en dan met name kinderen, op een laagdrempelige manier kennis laten maken met de sterrenhemel. Veel (amateur)organisaties zetten zich voor dit nobele doel in, maar
Sterren schitteren voor iedereen is in dit opzicht een heel bijzonder
initiatief. Dit project, een geesteskind van Jean-Pierre Grootaerd en Harrie Rutten, richt zich op kinderen met een beperking en/of achterstand door aan scholen en instellingen een telescoop ter
beschikking te stellen. Deze groep bezoekt niet zo vaak een sterrenwacht en komt ook op andere wijze niet gauw in aanraking met sterrenkunde, maar Sterren schitteren voor iedereen wil daar verandering in brengen. Lees hier over en veel meer in de nieuwe Zenit

• Sterren Schitteren voor iedereen, hoe het begon
  • Sterren Schitteren voor iedereen, ervaringen uit de praktijk
  • Sterren Schitteren voor iedereen, internationale activiteiten
  • Deepksy NGC 1514, de kristallen bol
  • Zilveren erepenning van de KNVWS voor Frans Dijk
    Niek de Kort
  • "Op bezoek" Volkssterrenwacht Philippus Lansbergen
    Middelburg
  • Wat is het nut van de bemande ruimtevaart, en nog veel meer

Bestel hem hier

huzenitjan2018.jpg

Was de ontdekking van de eerste bron van zwaartekrachtgolven in februari 2016 nog wereldnieuws, de zesde detectie van deze ruimtetijdgolven, gemeld op 16 november jongstleden en ingeboekt als GW170608, ging bijna geruisloos voorbij. Alweer ging het om samensmeltende zwarte gaten - deze keer relatief lichte exemplaren van 7 en 12 zonsmassa - zoals ook het geval was bij vier eerdere ontdekkingen. Alleen GW170817 bracht de media vorig jaar oktober nog in beroering omdat nu voor het eerst zwaartekrachtgolven geregistreerd werden van botsende neutronensterren, waarbij ook elektromagnetische straling vrij kwam.

Meer van hetzelfde, zullen de media van GW170608 gedacht hebben, maar dat hoeft geen slecht teken te zijn. De detectie van zwaartekrachtgolven lijkt steeds meer routine te worden, ook al is iedere afzonderlijke waarneming een technologisch hoogstandje van formaat. Volgen de ontdekkingen nu elkaar op met tussenpozen van een paar maanden of minder, met de volgende generatie detectoren zoals de Einstein Telescope, zal het aantal detecties, afkomstig van een grote verscheidenheid aan bronnen, enorm toenemen en gaat het ‘zwaartekrachtgolvenvenster’ naar het heelal wagenwijd open.

• Wetenschap de ruimte in
  • Beginjaren van het Utrechtse ruimteonderzoek
  • Hoogtepunten uit het Nederlandse ruimteonderzoek
  • GW170817: een sterrenkundige Steen der Wijzen
  • In gesprek met Jordy Davelaar
  • Op bezoek bij Orion Uden en nog veel meer....................

Bestel hier

Zenit-11-prod-low-res-page-001.jpg

In dit Zenit-nummer nemen we afscheid van Sterrenwacht onder de loep.Philip Corneille verzorgde zijn bijdrage over zijn bezoeken aan sterrenwachten waar ook ter wereld onder deze rubrieksnaam sinds november 2014, alhoewel we zijn eerste verslag al in eerdere Zenit-nummers konden lezen. Philip heeft besloten te stoppen met Sterrenwacht onder de loep vanwege andere drukke werkzaamheden, een besluit dat de redactie jammer vindt maar natuurlijk respecteert. Zenit dankt Philip voor zijn bijdragen en hoopt dat het afscheid niet definitief is. Wellicht dat we in de toekomst nog af en toe van zijn pennenvruchten mogen genieten.

Zenit werkt intussen aan een nieuwe rubriek, waarin we Nederlandse en Belgische publiekssterrenwachten en sterrenkundige verenigingen zelf aan het woord willen laten. Zij kunnen daarin hun eigen verhaal kwijt over hun historie, huidige activiteiten, plannen voor de toekomst, bijzondere verhalen, jubilea, een geweldenaar in de groep, maar ook over problemen waar je tegenaan kunt lopen. Bij publiekssterrenwachten en (KNVWS/VVS)-verenigingen zit veel kennis en ervaring over het populariseren van sterrenkunde, waarmee andere organisaties en individuen hun voordeel kunnen doen.

• Grote Aardse telescopen