Eerder in Zenit

Sterren Schitteren Voor Iedereen

Februari 2018

In het nog jonge jaar 2018 staan ons vanuit sterrenkundig oogpunt interessante ruimtemissies te wachten. De meest veelbelovende is de Amerikaanse Transiting Exoplanet Survey Satellite. TESS, waarvan de lancering volgende maand is voorzien, houdt vanuit een langgerekte baan rond de aarde nauwgezet de helderheid van ongeveer 500.00

0 sterren in de gaten. De satelliet zal naar verwachting ongeveer 3000 exoplaneten opsporen die, draaiend rond hun ster, een klein
beetje sterlicht onderscheppen. Het bijzondere aan TESS is dat de satelliet zich toelegt op nabije sterren. De atmosferen van eventueel ontdekte exoplaneten in de bewoonbare zone rond hun ster kunnen dan in de toekomst onderzocht worden op de aanwezigheid van zuurstof (ozon), waterdamp en methaan, gassen die mogelijk wijzen op biologische activiteit.
Maar dat heeft alleen kans van slagen als de betreffende exoplaneten niet al te ver van de aarde af staan’.

Zenit februari is een special voor Sterren Schitteren voor Iedereen (SSVI)
Zoveel mogelijk mensen, en dan met name kinderen, op een laagdrempelige manier kennis laten maken met de sterrenhemel. Veel (amateur)organisaties zetten zich voor dit nobele doel in, maar
Sterren schitteren voor iedereen is in dit opzicht een heel bijzonder
initiatief. Dit project, een geesteskind van Jean-Pierre Grootaerd en Harrie Rutten, richt zich op kinderen met een beperking

en/of achterstand door aan scholen en instellingen een telescoop ter
beschikking te stellen. Deze groep bezoekt niet zo vaak een sterrenwacht en komt ook op andere wijze niet gauw in aanraking met sterrenkunde, maar Sterren schitteren voor iedereen wil daar verandering in brengen. Lees hier over en veel meer in de nieuwe Zenit

• Sterren Schitteren voor iedereen, hoe het begon
  • Sterren Schitteren voor iedereen, ervaringen uit de praktijk
  • Sterren Schitteren voor iedereen, internationale activiteiten
  • Deepksy NGC 1514, de kristallen bol
  • Zilveren erepenning van de KNVWS voor Frans Dijk
    Niek de Kort
  • “Op bezoek” Volksste
    rrenwacht Philippus Lansbergen
    Middelburg
  • Wat is het nut van de bemande ruimtevaart, en nog veel meer

Bestel

Zenit januari 2018 Themanummer Ruimteonderzoek Zenit januari

Was de ontdekking van de eerste bron van zwaartekrachtgolven in februari 2016 nog wereldnieuws, de zesde detectie van deze ruimtetijdgolven, gemeld op 16 november jongstleden en ingeboekt als GW170608, ging bijna geruisloos voorbij. Alweer ging het om samensmeltende zwarte gaten – deze keer relatief lichte exemplaren van 7 en 12 zonsmassa – zoals ook het geval was bij vier eerdere ontdekkingen. Alleen GW170817 bracht de media vorig jaar oktober nog in beroering omdat nu voor het eerst zwaartekrachtgolven geregistreerd werden van botsende neutronensterren, waarbij ook elektromagnetische straling vrij kwam.

Meer van hetzelfde, zullen de media van GW170608 gedacht hebben, maar dat hoeft geen slecht teken te zijn. De detectie van zwaartekrachtgolven lijkt steeds meer routine te worden, ook al is iedere afzonderlijke waarneming een technologisch hoogstandje van formaat. Volgen de ontdekkingen nu elkaar op met tussenpozen van een paar maanden of minder, met de volgende generatie detectoren zoals de Einstein Telescope, zal het aantal detecties, afkomstig van een grote verscheidenheid aan bronnen, enorm toenemen en gaat het ‘zwaartekrachtgolvenvenster’ naar het heelal wagenwijd open.

• Wetenschap de ruimte in