2016

Zenit December 2016

Zenit december 2016

Wetenschappers slaagden er vorig jaar september voor het eerst in om zwaartekrachtsgolven te detecteren. Deze trillingen van de ruimtetijd werden veroorzaakt door twee om elkaar cirkelende zwarte gaten van ongeveer 30 zonsmassa die, onder het uitzenden van zwaartekrachtsgolven, elkaar steeds meer naderden en uiteindelijk samensmolten.

In dit nieuwe nummer van Zenit staat in het teken van zwaartekrachtsgolven. Je kunt lezen hoe zwaartekrachtsgolf-detectoren een wereldwijd netwerk vormen en hoe er een infrastructuur gevormd wordt voor het verrichten van onderzoek.

- Speuren naar sporen van Schiaparelli
- 15.000 Aardscheerders
- Sterrenwacht onder de loep
- Jaarwisseling wordt één seconde uitgesteld

Zenit november 2016

Het novemberthema staat in het teken van wetten in de meteorologie. We kijken onder meer naar een heel fundamentele wet in de weerkunde, de wet van Buys Ballot. Hoe is deze wet nu precies tot stand gekomen en hoe gebruiken we hem in de hedendaagse meteorologie? Daarnaast ook aandacht voor de energievergelijking en het geostrofisch evenwicht. Met deze kennis werpen we ook een blik op een aantal opvallende tropische cyclonen die in de maand september zijn opgetreden. ‘Gaston’ was een heel opvallend exemplaar en heeft vanaf grote afstand ook het nazomerweer in Nederland bepaald. Maar hoe ziet deze oorzaak-gevolg-relatie er nu precies uit? En hoe transformeert een tropische cycloon nu precies zijn energie en hoe ziet een belangrijke positieve terugkoppeling eruit? Kortom, een hoop interessante weerkundige informatie in het novembernummer van Zenit.

– Buys Ballot: wetenschapper en vergadertijger
– Bijzondere tropische cyclonen in september 2016
– Geostrofische wind, de invloed van de Corioliskracht

Zenit oktober 2016

Zenit oktober 2016Zenit oktober 2016

Kometen werden ooit als onheilsboden gezien, maar tegenwoordig kijken zowel professionele als amateursterrenkundigen graag naar deze bevroren overblijfselen uit de begintijd van het zonnestelsel. Kometen kunnen ons meer vertellen over het vormingsproces van de aarde en haar zusterplaneten. Lees in dit nummer van Zenit over de Europese ruimtesonde Rosetta, die twee jaar in de baan van 67P cirkelde, een lander neerliet op het oppervlakte van deze komeet en zodoende veel informatie (en prachtige foto’s) naar de aarde stuurde. Dit en nog veel meer lees je in het oktobernummer van Zenit.

- Helderheidsschattingen van kometen
- Messier 77, op zoek naar de torus
- IJswereld 2007 OR10 moet de status van dwergplaneet krijgen
- 150 jaar Observatorium Midi-Pyrénées

Zenit september 2016

Zenitnr8

Zenit september 2016

Naar verwachting wordt op 8 september OSIRIS- REx gelanceerd naar 101995 Bennu, een 500 meter grote planetoïde die de aardbaan kruist en een primitief object is uit de begintijd van het zonnestelsel. Het is de bedoeling dat de Amerikaanse ruimtesonde bodemmonsters van Bennu bergt en die in 2023 aflevert op aarde. Reden voor Zenit om in het septembernummer extra aandacht aan niet alleen het onderzoek van planetoïden te besteden, maar ook aan meteorieten. Beide hebben veel gemeenschappelijks, want meteorieten zijn in feite losgeslagen brokstukken van planetoïden. Ook in Nederland neergekomen meteorieten kunnen ons veel leren over planetoïden en de oertijd van ons zonnestelsel. Dit en nog veel meer in het Zenit septembernummer.

– OSIRIS-REx klaar voor reis naar ‘gevaarlijke reiger’
– Astronomie door de microscoop
– Vesta vanuit het perspectief van een Zeeuwse meteoriet

Zenit juli-aug 2016

ZenitNr7

Zenit juli-aug 2016

Zenit het 'extra dikke' juli-augustus-nummer
Dit nummer staat in het teken van wolken. We hebben dat thema gekozen naar aanleiding van de bijzondere parelmoerwolken die eerder dit jaar in ons land te zien waren. Een zeldzame gebeurtenis. Jacob Kuiper en Peter Hattinga Verschure vertellen u er alles over.

- Parelmoer aan de hemel