Zenit juni 2015

Zenitnr6-2015

Nieuwe Zenit: dwergplaneten!

“Een dwergpoedel is een poedel en een dwergwalvis een walvis. Waarom mag een dwergplaneet dan geen planeet zijn?”, schreef Owen Gingerich in het sterrenkundeblad Sky & Telescope. De Amerikaanse astronoom was niet ingenomen met het besluit van de Internationale Astronomische Unie (IAU) in 2006 om Pluto van zijn planetaire voetstuk te stoten en te degraderen tot dwergplaneet. Volgend op een reeks van ontdekkingen aan de periferie van ons zonnestelsel, stelde de IAU definities op over welke objecten voortaan als planeet te boek staan en welke onder een nieuwe categorie naast die van de planeten vallen: de dwergplaneten. Welk etiket we ook plakken op ex-planeet Pluto of voormalige planetoïde Ceres, het maakt de objecten er niet minder interessant op. De ruimtesonde New Horizons arriveert medio juli bij Pluto, terwijl Dawn al baantjes trekt rond Ceres. Claude Doom en George Beekman nemen deze missies in twee thema-artikelen onder de loep. Maar eerst vertelt Alex Scholten hoe de ontdekkingen in de Kuipergordel leidden tot het ‘ontstaan’ van de dwergplaneten.

Dit en meer in de nieuwe Zenit. Koop 'm nu!

Bestel