2015

Zenit december 2015

Zenit11 260px

Zenit december 2015

In dit nummer van Zenit gaan we nader in op sterrenhopen. Voor veel amateurastronomen zijn sterrenhopen dankbare deepsky-objecten. Op professionele sterrenkundigen oefenen zij een heel andere aantrekkingskracht uit, omdat in deze raadselachtige sterrenhopen een schat aan informatie schuilgaat. Ons melkwegstelsel bevat rond de 150 bolvormige sterrenhopen, waarvan de helderste zelfs met het blote oog zichtbaar zijn. Een groter aantal kunnen we met een relatief kleine telescoop zien en zij bieden in goede amateurtelescopen een prachtige aanblik. Sinds de eeuwwisseling heeft nieuw onderzoek naar het ontstaan, de levensloop en vooral de eigenschappen van de bolvormige sterrenhopen onze ideeën over deze objecten vrijwel volledig overhoop gehaald. Sterrenkundigen zijn dankzij de studie aan open sterrenhopen veel te weten gekomen over de levensloop die sterren doormaken. Bij bezitters van amateurtelescopen staan ze hoog op de favorietenlijst. Eén blik door de telescoop leert ons waarom. Dit alles en meer in de nieuwe Zenit.

Zenit november 2015

Zenit november
In dit nummer van Zenit gaan we nader in op de Algemene Relativiteitstheorie. Op 25 november 1915 veranderde het heelal voorgoed, toen Albert Einstein zijn Algemene Relativiteitstheorie presenteerde voor de Pruisische Academie van Wetenschappen. Einstein ontketende daarmee een ware revolutie. Hij zette met zijn Algemene Relativiteitstheorie de gangbare opvattingen over ruimte, tijd en zwaartekracht op zijn kop. We gaan op zoek naar het zwarte gat in het centrum van ons melkwegstelsel. Door middel van een BlackHoleCam nemen we het zwarte gat in het centrum van de Melkweg waar. Deze artikelenreeks geeft een het overzicht van de ontwikkelingen op dit terrein sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw weer. Dit alles en meer in de nieuwe Zenit.

Uitverkocht

Zenit oktober 2015

Zenitnr9 2015 cover wshop

Zenit oktober
In dit nummer van Zenit is het thema: de weersverwachting. In 1975 werd het ECMWF opgericht: deze Europese organisatie maakt gebruik van geavanceerde computermodellen en meteorologische waarnemingen van over de hele wereld voor het opstellen van weersverwachtingen voor de middellange termijn. In de afgelopen decennia heeft het ECMWF een spectaculaire vooruitgang in de betrouwbaarheid van de meerdaagse weersverwachting bereikt. Europese weersatellieten zijn onmisbaar voor de weersverwachting. De weersverwachting is leuk voor de vakantieganger die een dagje aan het strand vooraf wil plannen. Maar het is ook een harde economische noodzaak. Europese weersatellieten leveren een grote bijdrage aan steeds betere weersverwachtingen. Maar sinds halverwege de 20ste eeuw zijn ook commerciële partijen zich gaan bezighouden met weersverwachtingen. Wegens allerlei gegevens die de weerinstituten verzamelen steeds vaker gratis worden aangeboden is er een opkomst van de commerciële weerbedrijven. Dit alles en nog veel meer lees je in het oktobernummer van Zenit.

Zenit september 2015

Zenit nr8 Sept15

In dit nummer van Zenit besteden we aandacht aan sterrenkunde in Nederland. De Nederlandse sterrenkunde behoort al jarenlang tot de wereldtop. Prominente astronomen zoals Jacobus Kapteyn, Jan Oort en Marcel Minnaert drukten de afgelopen eeuw een onuitwisbaar stempel op de Nederlandse sterrenkunde. Ook onder meer dankzij de radiotelescopen van Westerbork en LOFAR en de prominente rol van Nederland in het moderne ruimteonderzoek beleeft de astronomie in ons land nog steeds hoogtijdagen. Zowel in het buitenland als aan onze eigen sterrenkundige instituten verrichten Nederlandse astronomen onderzoek van het hoogste niveau. Wetenschapshistoricus David Baneke schreef onlangs een boek over de bijzondere positie van de Nederlandse astronomie en hoe dat zo gekomen is. Reden genoeg voor Zenit om de sterrenkunde in Nederland nader onder de loep te nemen.

Dit en meer in de nieuwe Zenit. Koop 'm nu!

Zenit Juli Augustus 2015

Juli aug 2015

In dit nummer van Zenit gaan we nader in op kosmische inslagen. We staan er (gelukkig) niet dagelijks bij stil, maar de aarde staat in feite bloot aan allerlei potentiële kosmische indringers. Meestal zijn dat relatief kleine meteorieten, maar soms hoor je van aardscheerders die ons “net” gemist hebben (nog altijd op aanzienlijke afstanden uiteraard). En we hoeven maar te denken aan de Meteor Crater in Arizona of de KT-inslag, die zeer waarschijnlijk een van de factoren was die de ondergang van de dinosauriërs inluidde, om ons voor te stellen hoeveel meer impact een groot kosmisch object op de aarde zou kunnen hebben. In het extra dikke zomernummer van Zenit leest u veel meer over dit boeiende thema.

Dit en meer in de nieuwe Zenit. Koop 'm nu!