Zenit mei 2014

Zenit mei2014 121x176Dit nieuwe nummer bevat een interessant artikel van Claude Droom over de BICEP2 die bewijs vindt voor inflatietheorie en gravitatiegolven. Dankzij deze bevindingen op de Zuidpool zijn we een stap dichterbij begrip van hoe de oersoep zich ontwikkelde tot onze huidige kosmos middels inflatie en gravitatie.

Henk Bril begint zijn artikel met de vraag: "wie ontdekte de Ringnevel?". Iedereen kent wel de Ringnevel, de beroemde planetaire nevel in het sterrenbeeld Lier. De auteur begint aan de speurtocht om erachter te komen wie de Ringnevel werkelijk heeft ontdekt. Was het Messier zelf?

George Beekman beschrijft in zijn artikel dat de ster die het dichtst bij de zon staat, Proxima Centauri, voor ons een verrassing in petto heeft. Deze verrassing biedt ons een unieke kans om heel nauwkeurig de massa van Proxima te bepalen en naar planeten bij deze buurster te zoeken.

Publieke weersverwachtingen, wat zijn ze waard? Seijo Kruizinga onderzocht de algemene kwaliteit van weerberichten. De database die hij in de afgelopen zeven jaar heeft verzameld vormt een basis voor een vergelijkende kwaliteitsanalyse van deze weerberichten.
Bestel