Zenit april 2014

Zenit april2014 121x176In dit nieuwe nummer hebben we nog enkele artikelen opgenomen die niet meer in het vorige nummer pasten, maar qua thematiek (zelf waarnemen) wel aansluiten. Het gaat hierbij om het artikel over astrofotografie van Leo Aerts en een bijdrage van Arie Nagel over gratis beeldbewerking.

Verder staan we in het nummer stil bij een bijzonder verzamelonderwerp: bankbiljetten waarop beroemde astronomen staan. Henk Nieuwenhuis vertelt in het artikel over zijn bijzondere verzameling van bankbiljetten.

Leo Aerts laat een collage zien van zowat de beste resultaten die hij kon bekomen van de diverse planeten, exclusief Mercurius, maar inclusief de vier Galileïsche Jupitermanen en Titan. Al veertig jaar is hij al met astrofotografie bezig. In dit artikel vertelt hij over zijn ervaringen en legt hij uit waarom astrofotografie meer dan ooit een fascinerende onderneming is.

In dit nummer staat er een interessant artikel over het onregelmatige sterrenstelsel M 82 in de Grote Beer. Steve Fossey, sterrenkunidge aan het University College of London en zijn studenten ontdekten op 21 januari een ‘nieuwe ster’.
Bestel