2016

Zenit december 2016

Wetenschappers slaagden er vorig jaar september voor het eerst in om zwaartekrachtsgolven te detecteren. Deze trillingen van de ruimtetijd werden veroorzaakt door twee om elkaar cirkelende zwarte gaten van ongeveer 30 zonsmassa die, onder het uitzenden van zwaartekrachtsgolven, elkaar steeds meer naderden en uiteindelijk samensmolten.

In dit nieuwe nummer van Zenit staat in het teken van zwaartekrachtsgolven. Je kunt lezen hoe zwaartekrachtsgolf-detectoren een wereldwijd netwerk vormen en hoe er een infrastructuur gevormd wordt voor het verrichten van onderzoek.

- Speuren naar sporen van Schiaparelli
- 15.000 Aardscheerders
- Sterrenwacht onder de loep
- Jaarwisseling wordt één seconde uitgesteld

Zenit november 2016

Het novemberthema staat in het teken van wetten in de meteorologie. We kijken onder meer naar een heel fundamentele wet in de weerkunde, de wet van Buys Ballot. Hoe is deze wet nu precies tot stand gekomen en hoe gebruiken we hem in de hedendaagse meteorologie? Daarnaast ook aandacht voor de energievergelijking en het geostrofisch evenwicht. Met deze kennis werpen we ook een blik op een aantal opvallende tropische cyclonen die in de maand september zijn opgetreden. ‘Gaston’ was een heel opvallend exemplaar en heeft vanaf grote afstand ook het nazomerweer in Nederland bepaald. Maar hoe ziet deze oorzaak-gevolg-relatie er nu precies uit? En hoe transformeert een tropische cycloon nu precies zijn energie en hoe ziet een belangrijke positieve terugkoppeling eruit? Kortom, een hoop interessante weerkundige informatie in het novembernummer van Zenit.

– Buys Ballot: wetenschapper en vergadertijger
– Bijzondere tropische cyclonen in september 2016
– Geostrofische wind, de invloed van de Corioliskracht

Zenit oktober 2016Zenit oktober 2016

Kometen werden ooit als onheilsboden gezien, maar tegenwoordig kijken zowel professionele als amateursterrenkundigen graag naar deze bevroren overblijfselen uit de begintijd van het zonnestelsel. Kometen kunnen ons meer vertellen over het vormingsproces van de aarde en haar zusterplaneten. Lees in dit nummer van Zenit over de Europese ruimtesonde Rosetta, die twee jaar in de baan van 67P cirkelde, een lander neerliet op het oppervlakte van deze komeet en zodoende veel informatie (en prachtige foto’s) naar de aarde stuurde. Dit en nog veel meer lees je in het oktobernummer van Zenit.

- Helderheidsschattingen van kometen
- Messier 77, op zoek naar de torus
- IJswereld 2007 OR10 moet de status van dwergplaneet krijgen
- 150 jaar Observatorium Midi-Pyrénées

Zenitnr8

Zenit september 2016

Naar verwachting wordt op 8 september OSIRIS- REx gelanceerd naar 101995 Bennu, een 500 meter grote planetoïde die de aardbaan kruist en een primitief object is uit de begintijd van het zonnestelsel. Het is de bedoeling dat de Amerikaanse ruimtesonde bodemmonsters van Bennu bergt en die in 2023 aflevert op aarde. Reden voor Zenit om in het septembernummer extra aandacht aan niet alleen het onderzoek van planetoïden te besteden, maar ook aan meteorieten. Beide hebben veel gemeenschappelijks, want meteorieten zijn in feite losgeslagen brokstukken van planetoïden. Ook in Nederland neergekomen meteorieten kunnen ons veel leren over planetoïden en de oertijd van ons zonnestelsel. Dit en nog veel meer in het Zenit septembernummer.

– OSIRIS-REx klaar voor reis naar ‘gevaarlijke reiger’
– Astronomie door de microscoop
– Vesta vanuit het perspectief van een Zeeuwse meteoriet

ZenitNr7

Zenit juli-aug 2016

Zenit het 'extra dikke' juli-augustus-nummer
Dit nummer staat in het teken van wolken. We hebben dat thema gekozen naar aanleiding van de bijzondere parelmoerwolken die eerder dit jaar in ons land te zien waren. Een zeldzame gebeurtenis. Jacob Kuiper en Peter Hattinga Verschure vertellen u er alles over.

- Parelmoer aan de hemel
- Pilotengaten
- Jupiter krijgt bezoek van Juno
- Aardse inspiratie voor buitenaardse bestemmingen

Zenit juni

Zenit juni 2016

De James Webb Space Telescope had volgens de oorspronkelijke planning al bijna tien jaar operationeel moeten zijn, maar technische problemen en uit de pan rijzende kosten leidden steeds weer tot uitstel. Maar nu de constructie van de gesegmenteerde hoofdspiegel voltooid is, wordt een lancering in 2018 steeds waarschijnlijker. Met zijn hoofdspiegel van 6,5 meter - 2,7 keer groter dan die van de Hubble-ruimtetelescoop – zal de James Webb ongetwijfeld garant staan voor prachtige plaatjes die we ook van zijn illustere voorganger gewend zijn. Maar er is ook een groot verschil. De James Webb neemt enkel in het infrarood waar, wat hem uitermate geschikt maakt om te kijken naar planeten bij andere (nabije) sterren en het detecteren van de eerste sterren en sterrenstelsels in het heelal. De sterrenkundeliefhebber kan met het aan de nieuwe ruimtetelescoop gewijde thema van het juninummer van Zenit zijn hart alvast ophalen.

Verder in deze editie van Zenit:

- Op zoek naar de grenzen met een nieuwe ruimtetelescoop
- Lagrange en Euler ontdekten parkeerplaatsen in de ruimte
- Wat kunnen we zien met de James Web Space Telescope?

Zenit5

Zenit mei 2016

Publiekssterrenwachten spelen een onmisbare rol in het onder de aandacht brengen van de wereld van sterren en planeten bij het grote publiek. De eerste blik door een telescoop, kennismaking met astronomie door een interessante voordracht, samen met gelijkgezinden je overgeven aan de prachtige sterrenkundehobby: voor deze en andere activiteiten is de publiekssterrenwacht de place to be.
In de volgende thema-artikelen twee voorbeelden van bekende publiekssterrenwachten in Nederland, met hetzelfde doel maar een geheel andere achtergrond. De sterrenwacht annex museum Sonnenborgh in Utrecht komt voort uit de professionele sterrenkunde. Sterrenwacht Halley in het Brabantse Heesch daarentegen is volledig ontsproten aan het initiatief en het niet aflatend enthousiasme van amateurs. En het resultaat mag er zijn! Koop nu de nieuwe zenit.

Zenit 4 cover260px

Zenit april 2016

In deze editie van Zenit gaan we nader in op onze omgang met de planeet Aarde. De klimaatverandering blijft de gemoederen bezig houden. Wetenschappers waarschuwen al jaren voor de gevolgen van de opwarming van de aarde, maar de politieke leiders zijn huivering met het nemen van adequate maatregelen om de uitstoot van het broeikasgas CO2 drastisch te beperken. Verontrust, maar niet zonder hoop. Bij het zien van natuurbeelden, of het nu waggelende pinguïns op de Zuidpool zijn of jachtluipaarden die op de Afrikaanse savanne op antilopen jagen, zal menigeen al gauw de kalme warme stem van Sir David Attenborough verwachten. Hij heeft dan ook een belangrijke missie: mensen bewustmaken van klimaatverandering. Verder kijken we naar de vele invloeden op de klimaatdiscussie, De planeet die aarde heet en de kwetsbaarheid van deze blauwe stip en nog veel meer. Nu te lezen in de nieuwe editie van Zenit.

MZenitmaart260px

Zenit maart 2016

In dit nummer van Zenit gaan we nader in op het thema: De hemel met het blote oog en de verrekijker. Van 11 tot 13 maart vinden de inmiddels traditionele Landelijke Sterrenkijkdagen plaats, dit jaar zelfs voor de veertigste keer. Overal in het land kan het publiek door een telescoop een blik op de sterrenhemel werpen. Toch valt er ook al met het blote oog of een eenvoudige verrekijker genoeg aan de hemel te beleven. Veel mensen zal het nog wel lukken om het steelpannetje van de Grote beer aan de hemel te vinden, maar hoe leer je de andere sterrenbeelden kennen? Een rondleiding langs de sterrenhemel voor de verschillende periodes in het jaar, als handleiding voor de beginnende waarnemer. Wat is er aan het firmament te zien zonder gebruik te maken van een telescoop. Sterrenkijken kan ook zonder telescoop. De voordelen en een uitleg over het kiezen van de meest geschikte verrekijker voor sterrenkijken. Fraaie verschijnselen door de wisselwerking tussen zonlicht en waterdruppels of ijskristallen. Dit en nog veel meer lees je het maartnummer van Zenit.

Zenit feb260px

Zenit februari 2016

In dit nummer van Zenit gaan we nader in op het thema: het extreme heelal. Witte dwergen en neutronensterren behoren tot de meest bizarre objecten in het heelal. Oorspronkelijk zouden deze supercompacte sterren het thema in dit nummer van Zenit zijn, maar door omstandigheden is de redactie geswitcht naar andere verschijnselen waarin de kosmos zich van zijn meest extreme kant toont. Zwarte gaten in ultraheldere röntgenbronnen, Kosmische straling met extreem hoge energie in Argentinië. Er zijn in het heelal twee soorten zwarte gaten. Bestaan er ook zwarte gaten met een massa daar tussenin? Om daar achter te komen en nog veel meer lees je het het februari nummer van Zenit.

Zenitjanuari2016

Zenit januari 2016

In dit nummer van Zenit gaan we nader in op leven in het zonnestelsel. Zijn wij de enige levensvormen in het immense heelal? Die vraag houdt wetenschappers al eeuwen bezig. De eventuele ontdekking van buitenaards leven zou van immense betekenis zijn, omdat het raakt aan het wezen van ons bestaan. Een verkenning van de zoektocht en de kansen op succes.De vraag of er leven is op Mars is eeuwen oud. Tot diep in de negentiende eeuw bleef het uitsluitend bij fantasie, maar vanaf de jaren 1870 onderzochten Giovanni Schiaparelli (1835–1910) en Percival Lowell (1855–1916) met hun telescopen de rode planeet op een wetenschappelijke manier. De sterrenhemel van januari, Naar de rand van het waarneembare heelal, onderzoek aan de dynamische ruimtetijd met zwaartekrachtsgolven, en het heelal raakt buiten adem.

Dit alles en meer in de nieuwe Zenit.