2015

Zenit11 260px

Zenit december 2015

In dit nummer van Zenit gaan we nader in op sterrenhopen. Voor veel amateurastronomen zijn sterrenhopen dankbare deepsky-objecten. Op professionele sterrenkundigen oefenen zij een heel andere aantrekkingskracht uit, omdat in deze raadselachtige sterrenhopen een schat aan informatie schuilgaat. Ons melkwegstelsel bevat rond de 150 bolvormige sterrenhopen, waarvan de helderste zelfs met het blote oog zichtbaar zijn. Een groter aantal kunnen we met een relatief kleine telescoop zien en zij bieden in goede amateurtelescopen een prachtige aanblik. Sinds de eeuwwisseling heeft nieuw onderzoek naar het ontstaan, de levensloop en vooral de eigenschappen van de bolvormige sterrenhopen onze ideeën over deze objecten vrijwel volledig overhoop gehaald. Sterrenkundigen zijn dankzij de studie aan open sterrenhopen veel te weten gekomen over de levensloop die sterren doormaken. Bij bezitters van amateurtelescopen staan ze hoog op de favorietenlijst. Eén blik door de telescoop leert ons waarom. Dit alles en meer in de nieuwe Zenit.

Zenit november 2015

Zenit november
In dit nummer van Zenit gaan we nader in op de Algemene Relativiteitstheorie. Op 25 november 1915 veranderde het heelal voorgoed, toen Albert Einstein zijn Algemene Relativiteitstheorie presenteerde voor de Pruisische Academie van Wetenschappen. Einstein ontketende daarmee een ware revolutie. Hij zette met zijn Algemene Relativiteitstheorie de gangbare opvattingen over ruimte, tijd en zwaartekracht op zijn kop. We gaan op zoek naar het zwarte gat in het centrum van ons melkwegstelsel. Door middel van een BlackHoleCam nemen we het zwarte gat in het centrum van de Melkweg waar. Deze artikelenreeks geeft een het overzicht van de ontwikkelingen op dit terrein sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw weer. Dit alles en meer in de nieuwe Zenit.

Uitverkocht
Zenitnr9 2015 cover wshop

Zenit oktober
In dit nummer van Zenit is het thema: de weersverwachting. In 1975 werd het ECMWF opgericht: deze Europese organisatie maakt gebruik van geavanceerde computermodellen en meteorologische waarnemingen van over de hele wereld voor het opstellen van weersverwachtingen voor de middellange termijn. In de afgelopen decennia heeft het ECMWF een spectaculaire vooruitgang in de betrouwbaarheid van de meerdaagse weersverwachting bereikt. Europese weersatellieten zijn onmisbaar voor de weersverwachting. De weersverwachting is leuk voor de vakantieganger die een dagje aan het strand vooraf wil plannen. Maar het is ook een harde economische noodzaak. Europese weersatellieten leveren een grote bijdrage aan steeds betere weersverwachtingen. Maar sinds halverwege de 20ste eeuw zijn ook commerciële partijen zich gaan bezighouden met weersverwachtingen. Wegens allerlei gegevens die de weerinstituten verzamelen steeds vaker gratis worden aangeboden is er een opkomst van de commerciële weerbedrijven. Dit alles en nog veel meer lees je in het oktobernummer van Zenit.

Zenit nr8 Sept15

In dit nummer van Zenit besteden we aandacht aan sterrenkunde in Nederland. De Nederlandse sterrenkunde behoort al jarenlang tot de wereldtop. Prominente astronomen zoals Jacobus Kapteyn, Jan Oort en Marcel Minnaert drukten de afgelopen eeuw een onuitwisbaar stempel op de Nederlandse sterrenkunde. Ook onder meer dankzij de radiotelescopen van Westerbork en LOFAR en de prominente rol van Nederland in het moderne ruimteonderzoek beleeft de astronomie in ons land nog steeds hoogtijdagen. Zowel in het buitenland als aan onze eigen sterrenkundige instituten verrichten Nederlandse astronomen onderzoek van het hoogste niveau. Wetenschapshistoricus David Baneke schreef onlangs een boek over de bijzondere positie van de Nederlandse astronomie en hoe dat zo gekomen is. Reden genoeg voor Zenit om de sterrenkunde in Nederland nader onder de loep te nemen.

Juli aug 2015

In dit nummer van Zenit gaan we nader in op kosmische inslagen. We staan er (gelukkig) niet dagelijks bij stil, maar de aarde staat in feite bloot aan allerlei potentiële kosmische indringers. Meestal zijn dat relatief kleine meteorieten, maar soms hoor je van aardscheerders die ons “net” gemist hebben (nog altijd op aanzienlijke afstanden uiteraard). En we hoeven maar te denken aan de Meteor Crater in Arizona of de KT-inslag, die zeer waarschijnlijk een van de factoren was die de ondergang van de dinosauriërs inluidde, om ons voor te stellen hoeveel meer impact een groot kosmisch object op de aarde zou kunnen hebben. In het extra dikke zomernummer van Zenit leest u veel meer over dit boeiende thema.

Zenitnr6-2015

Nieuwe Zenit: dwergplaneten!

“Een dwergpoedel is een poedel en een dwergwalvis een walvis. Waarom mag een dwergplaneet dan geen planeet zijn?”, schreef Owen Gingerich in het sterrenkundeblad Sky & Telescope. De Amerikaanse astronoom was niet ingenomen met het besluit van de Internationale Astronomische Unie (IAU) in 2006 om Pluto van zijn planetaire voetstuk te stoten en te degraderen tot dwergplaneet. Volgend op een reeks van ontdekkingen aan de periferie van ons zonnestelsel, stelde de IAU definities op over welke objecten voortaan als planeet te boek staan en welke onder een nieuwe categorie naast die van de planeten vallen: de dwergplaneten. Welk etiket we ook plakken op ex-planeet Pluto of voormalige planetoïde Ceres, het maakt de objecten er niet minder interessant op. De ruimtesonde New Horizons arriveert medio juli bij Pluto, terwijl Dawn al baantjes trekt rond Ceres. Claude Doom en George Beekman nemen deze missies in twee thema-artikelen onder de loep. Maar eerst vertelt Alex Scholten hoe de ontdekkingen in de Kuipergordel leidden tot het ‘ontstaan’ van de dwergplaneten.

Zenitnr5-8

Zenit Mei
In dit nummer word aandacht geschonken aan de amateur Amateurs in de sterrenkunde: een lange traditie van liefhebbers die er in hun vrije tijd op uit trekken om de hemel te bestuderen. Een hobby waarop je nooit uitgekeken raakt. In deze Zenit gaan we nader in op amateurs in de sterrenkunde en bekijken we de traditie, het belang van amateursterrenkunde en de bijzondere resultaten die de (amateur)astrofotografie over de jaren heen gebracht heeft.
Koop ‘m snel in de webshop of neem een abonnement!

Zenitnr4-2015

Het aprilnummer van Zenit staat volledig in het teken van het vijfentwintigjarige Jubileum van de Hubble-ruimtetelescoop. De Pillars of creation zijn misschien wel het meest iconische beeld uit het fotorepertoire van de Hubble-ruimtetelescoop. In 1995 fotografeerde Hubble deze ‘pilaren’ van interstellair stof en geboorteplek van nieuwe sterren voor het eerst. NASA, ESA en het Hubble Heritage Team publiceerden in januari een nieuwe opname van de stofpilaren, deze keer niet alleen in zichtbaar licht maar ook in het nabije infrarood. Dit naar aanleiding van de 25ste verjaardag van de lancering van de ruimtetelescoop op 24 april. Ook Zenit staat met dit themanummer stil bij het zilveren jubileum van Hubble. Edwin Mathlener neemt allereerst de soms roerige geschiedenis van de ruimtetelescoop onder de loep. Claude Doom beschrijft aan de hand van de citatiefrequentie de belangrijkste wetenschappelijke resultaten die met Hubble behaald zijn. Tot slot werpt Fred Lahuis alvast een blik op Hubble’s opvolger: de James Webb Space Telescope, waarin ook Nederland een belangrijk aandeel heeft.

maart zenit

Het maartnummer van Zenit staat volledig in het teken van eclipsen, oftewel zonsverduisteringen. Jan Vandenbruaene bekijkt de verduisteringen in de geschiedenis. Rob Rutten vertelt over de verborgen schoonheid van de chromosfeer en Claude Doom vertelt u waarom totale verduisteringen zo zeldzaam zijn.

Verder is er in de rubriek Ruimteonderzoek aandacht voor het jubileum van de SOHO sateliet die twintig jaar lang de corona van onze zon heeft geobserveerd. De maanschaduw en BICEP2 worden ook uitgebreid belicht terwijl sterrenwacht Korado Korlevic in het (verduisterde) zonnetje wordt gezet.

Uitverkocht
Nr22015cover374

In het nieuwe nummer van Zenit is als thema de cartografie van hemel en planeten gekozen. U vindt hierin onder andere een inleiding van Wil Tirion in de geschiedenis van de uranografie (beschrijving van het hemelgewelf) en een door George Beekman geschreven portret van Friedrich Argelander, die een pionier was in het bepalen van afstanden van sterren. Philip Corneille geeft uitleg over selenografie (maanbeschrijving) en van zijn hand is ook een artikel over de eerste marskaarten en -globes. Verder bevat dit nummer nog een keur aan artikelen over o.a. metingen van Rosetta, een spiraalstelsel in het sterrenbeeld Jachthonden, een sterrenwacht in Beieren en breking van licht. Natuurlijk ontbreken de rubrieken Terugblik, de Sterrenhemel, De stand in wetenschapsland en Amateurs actief niet.

Zenitjanuarie340

In het nieuwste nummer van Zenit staat het vroege heelal centraal, met als vraag: wat weten eigenlijk van de geschiedenis van ons universum? Claude Boom duikt in de theorie van de Big Bang. Deze theorie werd ontdekt dankzij de ideeën van drie geleerden: Edwin Hubble ontdekte dat de sterrenstelsel zich steeds verder van ons verwijderde, Georges Lemaitre paste dit toe op kosmologische modellen, welke weer gebaseerd waren op de relativiteitstheorie van Albert Einstein. Dan is er nog een interview met Steven Rieder, die promoveerde op onder andere de ontwikkeling van sterrenstelsels in kosmische leegtes. Over dit onderwerp schreef hij al eerder voor Zenit, Ruben van Moppes zocht hem op voor een vraaggesprek. George Beekman schreef een artikel over een verrassende vondst in ons heelal, namelijk een zwart die zich op een onverwachte plek bevindt: dwergster M60-UCD1. Daarnaast heeft Beekman een portret geschreven over Max Wolf, die als eerste ons sterrenstelsel op de gevoelige plaat wist te leggen. Dat en nog veel meer in het nieuwste nummer van Zenit!