2014

zenitdecember-606xDeze maand wordt in Zenit veel aandacht besteedt aan een bekend fenomeen: de opwarming van de aarde. Zo zou dit wel eens het warmste jaar op de aarde kunnen worden sinds we zijn begonnen met meteorologische metingen. Wetenschappers en beleidsmakers uit 115 landen hebben het Synthesisrapport opgemaakt over de klimaatveranderingen van 2014, welke gepresenteerd werd tijdens de klimaatpanel van de VN. Het vijfde Assessment Report van de Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) is hiermee compleet. Rob van Dorland, van de Nederlandse delegatie van de IPCC, doet verslag van dit rapport. Jacob Kuiper, luchtvaartmeteoroloog bij de KNMI, zette 15 jaar lang bomen uit zijn omgeving op de gevoelige plaat, om op deze wijze de klimaatveranderingen in beeld te brengen. Voor het eerst worden de resultaten hiervan gepubliceerd, een primeur dus voor Zenit. Dan is er een artikel van Kees de Jager en Dirk Callebaut die zich storten op de maan met betrekking tot de theorie van Theia: is het echt zo dat de aarde hiermee een dubbelplaneet vormde, waaruit vervolgens de maan is ontstaan? Ook wordt er een portret geschetst van de Zwiters-Amerikaanse astronoom Fritz Dicky, die begrippen als supernova en donkere materie introduceerde. En uiteraard is er nog veel meer te lezen in het decembernummer van Zenit.

Bestel
zenit-november2014Mars staat deze maand volop in de belangstelling. De sondes MAVEN (Amerika) en MOM (India) kwamen onlangs aan bij de rode planeet. Waar MOM meer een prestigeproject was, bedoeld om te laten zien dat India in staat is een sonde naar Mars te sturen, is MAVEN echt bedoeld om onderzoek te doen aan de Marsatmosfeer. Naar aanleiding hiervan besteden we in een drietal thema-artikelen aandacht aan Mars. Claude Doom bijt de spits af met een introductie tot de missies MAVEN en MOM. Wat zijn de doelstellingen en waarom willen we Mars onderzoeken? Astrobiologe Inge Loes ten Kate vertelt vervolgens in een interview over het belang van het Marsonderzoek en haar betrokkenheid bij een ander bekend Marsmissie: die van Curiosity, de NASA-rover die in augustus 2012 op de rode planeet landde en sindsdien onderzoekt of er ooit leven mogelijk was op Mars. Tenslotte belichten onderzoekers van de Universiteit Utrecht hun onderzoek naar het Marsklimaat, in het bijzonder de rol van water. Het springt misschien minder in het oog dat de spectaculaire reizen naar Mars van Curiosity, MAVEN en MOM, maar is net zo goed zeer belangrijk. Dit en nog veel meer in het novembernummer van Zenit!
Bestel
zenit oktober 2014In het oktobernummer onder meer aandacht voor de meteoriet van Serooskerke, die onlangs werd gestolen uit museum en sterrenwacht de Sonnenborgh en weer teruggevonden. Professor Kees de Jager schrijft over herkomst van de meteoriet.
Bestel
zenitseptember2014Wat weten we over de Ringnevel?

Het septembernummer bevat onder meer een artikel van professor Kees de Jager, in samenwerking van enkele anderen, over het getijdenwerking in het planetenstelsel. Onderlinge aantrekking van hemellichamen leidt tot verschijnselen als de aardse getijden, maar kan onder omstandigheden zo sterk zijn dat ze vervorming op grotere schaal kan teweegbrengen. Het is een boeiend onderwerp. Verder is er aandacht voor een zeldzame kosmische gebeurtenis. In oktober zal een komeet rakelings langs Mars scheren. George Beekman beschrijft onder andere in zijn artikel dat deze extreem zeldzame gebeurtenis een unieke kans biedt om de invloed van de atmosfeer (coma) van een komeet op die van een planeet te bestuderen. Wat weten we van de Ringnevel? Mat Drummen heeft een artikel geschreven over dit bijzondere hemelverschijnsel: een rookkringetje tussen de sterren. We gaan de aankomende tijd werken aan de vernieuwing van Zenit en proberen daarbij zoveel mogelijk aan uw wensen tegemoet te komen. Uiteraard geldt hierbij: het blijft uw vertrouwde Zenit! Wij willen u alleen nog beter bedienen als het gaat om nieuws, achtergronden en opinie over sterrenkunde, weerkunde en ruimteonderzoek.

Juli aug 2014 424x600Klimaatscenario's
Het Juli Augustus nummer Zenit is verschenen!

In het nieuwe nummer van Zenit veel aandacht voor: Klimaatsscenario's en nog veel meer.

Zenit-Cover-juniJuninummer Zenit verschenen!

In het nieuwe nummer van Zenit veel aandacht voor het noorderlicht. We laten mooie amateurfoto's zien van dit indrukwekkende natuurverschijnsel. Verder stelt Kees de Jager de vraag: welke raadsels roept ons wonderbaarlijk heelal nog op? Want ondanks nieuwe ontdekkingen zijn er nog veel vragen. Sterker nog, elke ontdekking brengt nieuwe raadsels met zich mee.

In een interview met Ignas Snellen leest u meer over de scoop voor het Nederlandse ruimteonderzoek: voor het eerst werd succesvol de daglengte van een exoplaneet gemeten. Dit en nog veel meer in de nieuwe Zenit!

Nog geen Zenit gelezen? Neem dan hier een abonnement of bestel snel een los nummer.

Bestel
Zenit mei2014 121x176Dit nieuwe nummer bevat een interessant artikel van Claude Droom over de BICEP2 die bewijs vindt voor inflatietheorie en gravitatiegolven. Dankzij deze bevindingen op de Zuidpool zijn we een stap dichterbij begrip van hoe de oersoep zich ontwikkelde tot onze huidige kosmos middels inflatie en gravitatie.

Henk Bril begint zijn artikel met de vraag: "wie ontdekte de Ringnevel?". Iedereen kent wel de Ringnevel, de beroemde planetaire nevel in het sterrenbeeld Lier. De auteur begint aan de speurtocht om erachter te komen wie de Ringnevel werkelijk heeft ontdekt. Was het Messier zelf?

George Beekman beschrijft in zijn artikel dat de ster die het dichtst bij de zon staat, Proxima Centauri, voor ons een verrassing in petto heeft. Deze verrassing biedt ons een unieke kans om heel nauwkeurig de massa van Proxima te bepalen en naar planeten bij deze buurster te zoeken.

Publieke weersverwachtingen, wat zijn ze waard? Seijo Kruizinga onderzocht de algemene kwaliteit van weerberichten. De database die hij in de afgelopen zeven jaar heeft verzameld vormt een basis voor een vergelijkende kwaliteitsanalyse van deze weerberichten.
Bestel
Zenit april2014 121x176In dit nieuwe nummer hebben we nog enkele artikelen opgenomen die niet meer in het vorige nummer pasten, maar qua thematiek (zelf waarnemen) wel aansluiten. Het gaat hierbij om het artikel over astrofotografie van Leo Aerts en een bijdrage van Arie Nagel over gratis beeldbewerking.

Verder staan we in het nummer stil bij een bijzonder verzamelonderwerp: bankbiljetten waarop beroemde astronomen staan. Henk Nieuwenhuis vertelt in het artikel over zijn bijzondere verzameling van bankbiljetten.

Leo Aerts laat een collage zien van zowat de beste resultaten die hij kon bekomen van de diverse planeten, exclusief Mercurius, maar inclusief de vier Galileïsche Jupitermanen en Titan. Al veertig jaar is hij al met astrofotografie bezig. In dit artikel vertelt hij over zijn ervaringen en legt hij uit waarom astrofotografie meer dan ooit een fascinerende onderneming is.

In dit nummer staat er een interessant artikel over het onregelmatige sterrenstelsel M 82 in de Grote Beer. Steve Fossey, sterrenkunidge aan het University College of London en zijn studenten ontdekten op 21 januari een ‘nieuwe ster’.
Bestel
Zenit maart2014 121x176Het maartnummer van Zenit staat helemaal in het teken van de maan, wat ook het thema is van de Nationale Sterrenkijkdagen. Artikelen van Kees de Jager (ontstaan van de maan), Carl Koppeschaar (vakantie op de maan), Peter Barthel (foute manen) en veel bijdragen die gericht zijn op zelf waarnemen en fotograferen: voor elk wat wils deze Zenit, die maar liefst acht pagina's extra telt!
Bestel
Zenit januarie2014 121x176In dit nummer onder meer aandacht voor de komeet Ison, heldere veranderlijke sterren en een beschouwing over onderzon en ondermaan.
Bestel
Zenit Februari2014 121x176In deze Zenit vindt u onder meer een artikel over de oorsprong van kluizenaarsstelsels, mysterieuze wolkenpluimen op Bennett-eiland en het zelf bouwen van telescopen.