Eerder in Zenit

Zenit april 2017

Zenit 4 2017 cover260pxZenit April 2017

‘Het veranderende weer in een opwarmend klimaat’ is het thema van dit Zenit nummer. Het uitgebreide en goed onderbouwde artikel over dit onderwerp in Zenit laat zien hoe klimaatschommelingen optreden, legt het klimaatmodel van Lorenz uit en vertelt over de toename van CO2 in de atmosfeer, volgens de waarnemingen van Amerikaanse chemicus Charles David Keeling.

– KNVWS- sterrenwachten bijeen bij Halley
– De sterrenhemel van april
– De geodiversiteit van het zonnestelsel
– Over het brede zicht van de Westerbork-telescopen

Zenit maart 2017

Zenit 3 Zenit maart 2017

Het thema: De beginnende waarnemer verraad waar het focuspunt van dit nummer ligt. Je leert uit dit nummer hoe je de eerste stappen zet in de deepsky-fotografie, over zon-, maan- en planeet fotografie voor beginners en over het tekenen van de maan achter een telescoop.

Voor de gevorderde sterrenkijker valt er echter ook genoeg te zien in deze Zenit. `Lees het nieuws over de mogelijk ondergrondse oceaan op Pluto, de stand in wetenschapsland, verwoord door Ignas Snellen en Frank Verbunt en over het kwantumeffect bij een neutronenster. Zenit, altijd interessant en voor ieder wat wils.

Alvast een greep uit dit nummer:

– Het tekenen van de maan achter de telescoop
– Zon-, maan- en planeetfotografie  voor beginners
– In gesprek met Marco Langbroek
– Het tekenen van de maan achter de telescoop

Zenit februari 2017

Zenit Nr2Zenit februari 2017

In dit nummer veel informatie over protoplanetaire schijven. De theorie dat de zon en haar planetenfamilie uit een samentrekkende gaswolk werden geboren is niet van gisteren. De Duitse verlichtingsfilosoof Immanuel Kant formuleerde zijn ‘nevelhypothese’ over het ontstaan van het zonnestelsel al meer dan 250 jaar geleden. In Zenit geven we een indruk hoe we ons deze vorming van planeten voor kunnen stellen.

Veel details van het geboorteproces van sterren en planeten gaan nog – letterlijk– schuil achter ondoorzichtige nevelsluiers, maar gelukkig worden er op dit gebied ook enorme vorderingen gemaakt.
Dankzij de nieuwe generatie telescopen en instrumenten kunnen astronomen circumstellaire
en protoplanetaire schijven, en daarmee de vorming van planeten, in steeds groter detail bestuderen. Dat heeft een schat aan nieuwe inzichten opgeleverd. Het thema-artikel
in dit Zenit-nummer brengt je kennis over schijven up-to-date.

– Protoplanetaire schijven
– Zo werkt een zoomoculair – Harrie Rutten
– Kant en Laplace brachten het zonnestelsel in beweging
– Schijven van gas en stof rond jonge sterren

Zenit Januari 2017

Zenit Nr1 2017Zenit januari 2017

In dit nummer gaan we uitgebreid in op de metingen, de gegevensverwerkingen de wetenschappelijke verwachtingen die voortvloeien uit de Gaia-catalogi. Nederlandse wetenschappers die direct bij de Gaia-missie betrokken zijn. Geniet van de vakkundige invulling van het januarithema.

- 15 jaar MAGIC op La Palma
- Op jacht naar fossiele resten uit de geboortetijd van de Melkweg
- In gesprek met prof. Hugo van Woerden
- Planeet Negen

Zenit December 2016

Zenit december 2016

Wetenschappers slaagden er vorig jaar september voor het eerst in om zwaartekrachtsgolven te detecteren. Deze trillingen van de ruimtetijd werden veroorzaakt door twee om elkaar cirkelende zwarte gaten van ongeveer 30 zonsmassa die, onder het uitzenden van zwaartekrachtsgolven, elkaar steeds meer naderden en uiteindelijk samensmolten.

In dit nieuwe nummer van Zenit staat in het teken van zwaartekrachtsgolven. Je kunt lezen hoe zwaartekrachtsgolf-detectoren een wereldwijd netwerk vormen en hoe er een infrastructuur gevormd wordt voor het verrichten van onderzoek.

- Speuren naar sporen van Schiaparelli
- 15.000 Aardscheerders
- Sterrenwacht onder de loep
- Jaarwisseling wordt één seconde uitgesteld

Zenit november 2016

Het novemberthema staat in het teken van wetten in de meteorologie. We kijken onder meer naar een heel fundamentele wet in de weerkunde, de wet van Buys Ballot. Hoe is deze wet nu precies tot stand gekomen en hoe gebruiken we hem in de hedendaagse meteorologie? Daarnaast ook aandacht voor de energievergelijking en het geostrofisch evenwicht. Met deze kennis werpen we ook een blik op een aantal opvallende tropische cyclonen die in de maand september zijn opgetreden. ‘Gaston’ was een heel opvallend exemplaar en heeft vanaf grote afstand ook het nazomerweer in Nederland bepaald. Maar hoe ziet deze oorzaak-gevolg-relatie er nu precies uit? En hoe transformeert een tropische cycloon nu precies zijn energie en hoe ziet een belangrijke positieve terugkoppeling eruit? Kortom, een hoop interessante weerkundige informatie in het novembernummer van Zenit.

– Buys Ballot: wetenschapper en vergadertijger
– Bijzondere tropische cyclonen in september 2016
– Geostrofische wind, de invloed van de Corioliskracht

Zenit oktober 2016

Zenit oktober 2016Zenit oktober 2016

Kometen werden ooit als onheilsboden gezien, maar tegenwoordig kijken zowel professionele als amateursterrenkundigen graag naar deze bevroren overblijfselen uit de begintijd van het zonnestelsel. Kometen kunnen ons meer vertellen over het vormingsproces van de aarde en haar zusterplaneten. Lees in dit nummer van Zenit over de Europese ruimtesonde Rosetta, die twee jaar in de baan van 67P cirkelde, een lander neerliet op het oppervlakte van deze komeet en zodoende veel informatie (en prachtige foto’s) naar de aarde stuurde. Dit en nog veel meer lees je in het oktobernummer van Zenit.

- Helderheidsschattingen van kometen
- Messier 77, op zoek naar de torus
- IJswereld 2007 OR10 moet de status van dwergplaneet krijgen
- 150 jaar Observatorium Midi-Pyrénées

Zenit september 2016

Zenitnr8

Zenit september 2016

Naar verwachting wordt op 8 september OSIRIS- REx gelanceerd naar 101995 Bennu, een 500 meter grote planetoïde die de aardbaan kruist en een primitief object is uit de begintijd van het zonnestelsel. Het is de bedoeling dat de Amerikaanse ruimtesonde bodemmonsters van Bennu bergt en die in 2023 aflevert op aarde. Reden voor Zenit om in het septembernummer extra aandacht aan niet alleen het onderzoek van planetoïden te besteden, maar ook aan meteorieten. Beide hebben veel gemeenschappelijks, want meteorieten zijn in feite losgeslagen brokstukken van planetoïden. Ook in Nederland neergekomen meteorieten kunnen ons veel leren over planetoïden en de oertijd van ons zonnestelsel. Dit en nog veel meer in het Zenit septembernummer.

– OSIRIS-REx klaar voor reis naar ‘gevaarlijke reiger’
– Astronomie door de microscoop
– Vesta vanuit het perspectief van een Zeeuwse meteoriet

Zenit juli-aug 2016

ZenitNr7

Zenit juli-aug 2016

Zenit het 'extra dikke' juli-augustus-nummer
Dit nummer staat in het teken van wolken. We hebben dat thema gekozen naar aanleiding van de bijzondere parelmoerwolken die eerder dit jaar in ons land te zien waren. Een zeldzame gebeurtenis. Jacob Kuiper en Peter Hattinga Verschure vertellen u er alles over.

- Parelmoer aan de hemel
- Pilotengaten
- Jupiter krijgt bezoek van Juno
- Aardse inspiratie voor buitenaardse bestemmingen

Zenit juni 2016

Zenit juni

Zenit juni 2016

De James Webb Space Telescope had volgens de oorspronkelijke planning al bijna tien jaar operationeel moeten zijn, maar technische problemen en uit de pan rijzende kosten leidden steeds weer tot uitstel. Maar nu de constructie van de gesegmenteerde hoofdspiegel voltooid is, wordt een lancering in 2018 steeds waarschijnlijker. Met zijn hoofdspiegel van 6,5 meter - 2,7 keer groter dan die van de Hubble-ruimtetelescoop – zal de James Webb ongetwijfeld garant staan voor prachtige plaatjes die we ook van zijn illustere voorganger gewend zijn. Maar er is ook een groot verschil. De James Webb neemt enkel in het infrarood waar, wat hem uitermate geschikt maakt om te kijken naar planeten bij andere (nabije) sterren en het detecteren van de eerste sterren en sterrenstelsels in het heelal. De sterrenkundeliefhebber kan met het aan de nieuwe ruimtetelescoop gewijde thema van het juninummer van Zenit zijn hart alvast ophalen.

Verder in deze editie van Zenit:

- Op zoek naar de grenzen met een nieuwe ruimtetelescoop
- Lagrange en Euler ontdekten parkeerplaatsen in de ruimte
- Wat kunnen we zien met de James Web Space Telescope?

Zenit mei 2016

Zenit5

Zenit mei 2016

Publiekssterrenwachten spelen een onmisbare rol in het onder de aandacht brengen van de wereld van sterren en planeten bij het grote publiek. De eerste blik door een telescoop, kennismaking met astronomie door een interessante voordracht, samen met gelijkgezinden je overgeven aan de prachtige sterrenkundehobby: voor deze en andere activiteiten is de publiekssterrenwacht de place to be.
In de volgende thema-artikelen twee voorbeelden van bekende publiekssterrenwachten in Nederland, met hetzelfde doel maar een geheel andere achtergrond. De sterrenwacht annex museum Sonnenborgh in Utrecht komt voort uit de professionele sterrenkunde. Sterrenwacht Halley in het Brabantse Heesch daarentegen is volledig ontsproten aan het initiatief en het niet aflatend enthousiasme van amateurs. En het resultaat mag er zijn! Koop nu de nieuwe zenit.

Zenit april 2016

Zenit 4 cover260px

Zenit april 2016

In deze editie van Zenit gaan we nader in op onze omgang met de planeet Aarde. De klimaatverandering blijft de gemoederen bezig houden. Wetenschappers waarschuwen al jaren voor de gevolgen van de opwarming van de aarde, maar de politieke leiders zijn huivering met het nemen van adequate maatregelen om de uitstoot van het broeikasgas CO2 drastisch te beperken. Verontrust, maar niet zonder hoop. Bij het zien van natuurbeelden, of het nu waggelende pinguïns op de Zuidpool zijn of jachtluipaarden die op de Afrikaanse savanne op antilopen jagen, zal menigeen al gauw de kalme warme stem van Sir David Attenborough verwachten. Hij heeft dan ook een belangrijke missie: mensen bewustmaken van klimaatverandering. Verder kijken we naar de vele invloeden op de klimaatdiscussie, De planeet die aarde heet en de kwetsbaarheid van deze blauwe stip en nog veel meer. Nu te lezen in de nieuwe editie van Zenit.