astrnieuwsheader

unawe  EuSpSo.png

Vallendesterren  Eurekashop be

Chinese satelliet brengt Nederlandse radioantenne achter de maan

31511-FX-6-0-12-6-8-0.jpgKomende zondag, om 23.00 uur Nederlandse tijd, hoopt de Chinese ruimtevaartorganisatie een satelliet te lanceren naar een positie achter de maan. Aan boord bevindt zich onder meer een radioantenne van Nederlandse makelij, de Netherlands Chinese Low-Frequency Explorer (NCLE). Het is het eerste Nederlandse wetenschappelijke instrument ooit dat meereist op een Chinese ruimtemissie. De radioantenne is ontwikkeld en gebouwd door een team van wetenschappers en ingenieurs van het Radboud Radio Lab van de Radboud Universiteit, ASTRON, het Nederlands instituut voor radioastronomie in Dwingeloo en het Delftse bedrijf ISIS.

Het gaat de zwakke radiosignalen uit het zeer vroege heelal detecteren. Waarnemen aan de achterkant van de maan heeft als voordeel dat daar een deel van de radiostraling uit het heelal die niet door de aardse dampkring heen komt, toch kan worden gedetecteerd. Bovendien is de verstorende invloed van aardse radiozenders daar minimaal. Hier op aarde kunnen we bijna alle kosmische radiostraling ontvangen, maar het deel met frequenties onder de 30 MHz wordt goeddeels geblokkeerd door de dampkring. Juist in die frequenties zit informatie over het vroege heelal: de periode direct na de oerknal, waarin de eerste sterren en sterrenstelsels werden gevormd. Bijzonder aan de Nederlandse radioantenne is dat hij laagfrequente radiogolven gaat opvangen met een groot frequentiebereik. Het instrument wordt gezien als voorloper voor een toekomstige radiotelescoop in de ruimte. De Chinese satelliet vormt de voorpost van een de maanmissie Chang’e-4, die eind dit jaar gelanceerd moet worden. Bij die missie worden een lander en een rover op de achterkant van de maan afgezet. De satelliet, die in een baan om het zogeheten L2-punt van het aarde-maanstelsel gaat draaien, moet de gegevens van dit tweetal doorseinen naar de aarde. (EE)