astrnieuwsheader

Zenit

20 juli 2017 • Kleine telescoop moet revolutie ontketenen in de amateur-astronomie

nieuws 39679Het SETI Institute en het Franse startup-bedrijf Unistellar willen samen een nieuwe geavanceerde telescoop voor amateur-astronomen gaan ontwikkelen. De telescoop, eVscope geheten, wordt uitgerust met een opto-elektronisch systeem dat de helderheid van zwakke hemelobjecten versterkt. Deze beeldversterker moet zwakke hemelobjecten, zoals sterrenstelsels, scherp en in kleur zichtbaar maken. Ook krijgt de eVscope een GPS-gestuurd richtsysteem waarmee de kijker gemakkelijk op interessante hemelobjecten kan worden gericht. De bijdrage van het SETI Institute bestaat uit de toevoeging van een ‘campagne-modus’.

Deze stelt gebruikers in de gelegenheid om mee te doen aan wereldwijde acties waarbij beeldgegevens worden verzameld van objecten waar professionele onderzoekers op dat moment in geïnteresseerd zijn. Dat kunnen supernova’s zijn, maar ook kometen en planetoïden die de aarde dicht naderen. Deze gegevens worden automatisch doorgezonden naar het hoofdkwartier van het instituut. De eVscope is een compacte spiegeltelescoop met een opening van 11,5 centimeter. Amateurs kunnen aan de verdere ontwikkeling ervan bijdragen door mee te doen aan een crowdfunding-campagne die komend najaar van start moet gaan. In deze voorverkoop zal de telescoop minder dan 1000 dollar gaan kosten. (EE)