astrnieuwsheader

unawe  EuSpSo.png

Vallendesterren  Eurekashop be

Astronieuws

Transiting_Exoplanet_Survey_Satellite_artist_concept_(black_background).pngNASA’s nieuwe ‘planetenjager’, de Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), is gisteren (17 mei) met goed gevolg op een afstand van ongeveer 8000 kilometer langs de maan gescheerd. Deze flyby maakte deel uit van de manoeuvres die nodig zijn om de satelliet in zijn definitieve omloopbaan (een zeer langgerekte omloopbaan om de aarde) te brengen. Het laatste zetje wordt op 30 mei a.s. gegeven door de eigen stuwraket van TESS. TESS werd op 18 april jl. gelanceerd.

Observatoria en telescopen helpen om sterren en sterrenstelsels dichter bij de mens te brengen. Galileo was rond 1600 één van de eerste geleerden die een telescoop gebruikte om de nachthemel te bekijken. Tegenwoordig vind je overal op aarde observatoria met telescopen in alle soorten in maten. Een aantal van deze observatoria zijn zonder meer indrukwekkend te noemen. Om deze reden hebben we een top 10 gemaakt van de grootste en meest indrukwekkende observatoria en telescopen op onze planeet. De meeste van de observatoria zijn te bezoeken. Misschien een leuk idee voor je volgende vakantie!

10. Gran Telescopio Canarias (Spanje)
De Gran Telescopio Canarias wordt ook wel de GTC genoemd en is een spiegeltelescoop op het Spaanse eiland La Palma (Canarische eilanden). De telescoop staat op een vulkanische berg op 2.267 meter hoogte en was bij de inhuldiging in 2009 op dat moment de grootste optische telescoop ter wereld. De schatting is dat de telescoop meer dan 130 miljoen euro heeft gekost.
1280px-Grantelescopio.jpg

31511-FX-6-0-12-6-8-0.jpgKomende zondag, om 23.00 uur Nederlandse tijd, hoopt de Chinese ruimtevaartorganisatie een satelliet te lanceren naar een positie achter de maan. Aan boord bevindt zich onder meer een radioantenne van Nederlandse makelij, de Netherlands Chinese Low-Frequency Explorer (NCLE). Het is het eerste Nederlandse wetenschappelijke instrument ooit dat meereist op een Chinese ruimtemissie. De radioantenne is ontwikkeld en gebouwd door een team van wetenschappers en ingenieurs van het Radboud Radio Lab van de Radboud Universiteit, ASTRON, het Nederlands instituut voor radioastronomie in Dwingeloo en het Delftse bedrijf ISIS.

Hubble_telescope_2009.jpgOm meer inzicht te krijgen van de stervormingsactiviteit in onze kosmische ‘achtertuin’, hebben astronomen ultraviolet-opnamen gemaakt van 50 (relatief) nabije sterrenstelsels. Dat is gebeurd met de Hubble-ruimtetelescoop. Door de survey te beperken tot sterrenstelsels op 11 tot 58 miljoen lichtjaar, kon de ruimtetelescoop daarin afzonderlijke sterren onderscheiden. De waarnemingen hebben geresulteerd in een grote catalogus van sterren en sterrenhopen in deze sterrenstelsels. Op ultraviolette golflengten vallen met name de jongste en heetste sterpopulaties op.

800px-The_Atacama_Large_Millimeter_submillimeter_Array_(ALMA)_by_night_under_the_Magellanic_Clouds.jpgAstronomen hebben vastgesteld dat de stervorming in het verre sterrenstelsel MACS1149-JD1 al 250 miljoen jaar na de oerknal moet zijn begonnen. Dat volgt uit waarnemingen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) en de Europese Very Large Telescope (Nature, 17 mei). Met behulp van ALMA kon geïoniseerde zuurstof in MACS1149-JD1 worden aangetoond. Uit de roodverschuiving van het betreffende licht blijkt dat dit er 13,3 miljard jaar over heeft gedaan om ons te bereiken. Anders gezegd: we zien het stelsel zoals het er ongeveer 500 miljoen jaar na de oerknal uitzag.