astrnieuwsheader

Astronieuws

Koninklijke Nederlandse Vereniging voor weer- en Sterrenkunde nu als planetoïde Royaldutchastro aan de hemel

17 Planetoïden vernoemd door winnaars NameExoWorld wedstrijd. Planetoïde 1990 RC3 heet nu 6133 Royaldutchastro. De 9,5 km grote rots tussen Mars en Jupiter draait in 3,89 jaar om de Zon.

Voor een ster op 40 lichtjaar afstand in de Kreeft won het voorstel van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS). De ster 55 (rho1) Cancri heet nu Copernicus en de exoplaneten Janssen, Galileo, Brahe, Harriot en Lipperhey (van binnen naar buiten). Als beloning mocht de KNVWS kort haar naam geven aan een planetoïde. Er zijn nu 363 planetoïden waarvan de naam met Nederland verband houdt.

De Kreeft is nu de hele nacht boven de horizon en "Copernicus" is zichtbaar met een veldkijker (op echt donkere plaatsen met het blote oog).

Sonnenborgh ontvangt €250.000 van de BankGiro Loterij

Sonnenborgh – museum & sterrenwacht ontvangt een eenmalige bijdrage van €250.000 van de BankGiro Loterij. Dit werd gistermiddag bekend gemaakt tijdens het Goed Geld Gala in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Sonnenborgh heeft het geld gekregen voor het museaal plan ‘Ver weg komt dichterbij’: een totale make-over van het museum en de sterrenwacht waarbij de wetenschap van sterren- en weerkunde dichterbij de bezoeker wordt gebracht. In totaal ontvingen culturele instellingen dit jaar een recordbedrag van €66,9 miljoen van de ruim 580.000 deelnemers van de BankGiro Loterij.

Astronomische opnamen (nog) scherper dankzij kunstmatige intelligentie

nieuws 3940223 februari 2017
De beeldscherpte van een telescoop wordt begrensd door de grootte van het objectief (lens of spiegel). Een groep Zwitserse onderzoekers heeft, met behulp van ‘neurale netwerken’ – een vorm van kunstmatige intelligentie – nu een methode ontwikkeld om die grens een stukje te overschrijden (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 23 februari). De Zwitserse wetenschappers leren een neuraal netwerk hoe sterrenstelsels eruitzien, en vragen het vervolgens om op basis van die informatie een onscherpe foto om te zetten in een scherpe. Dat leerproces gebeurt, net als bij een mens, door het netwerk voorbeelden te laten zien,

Gematigd warme ‘aardes’ ontdekt in buitengewoon rijk planetenstelsel

nieuws 3939622 februari 2017
Astronomen hebben, slechts veertig lichtjaar hiervandaan, een stelsel van zeven aarde-achtige planeten ontdekt. Al deze planeten zijn gedetecteerd terwijl zij voor hun moederster – de ultrakoele dwergster TRAPPIST-1 – langs trokken. Dat is gebeurd met behulp van telescopen in de ruimte en op aarde, waaronder ESO’s Very Large Telescope. Drie van de planeten bevinden zich in de leefbare zone van hun ster en zouden oceanen van water op hun oppervlak kunnen hebben (Nature, 23 februari). Elk van de zeven planeten veroorzaakt een kleine daling van de helderheid van de ster wanneer hij voor deze langs trekt – een verschijnsel dat planeetovergang of transit wordt genoemd. Zulke planeetovergangen stellen astronomen in staat om informatie te vergaren over de afmetingen, samenstellingen en omloopbanen van de planeten.

Verrassende duinen op komeet 67P

nieuws 3940122 februari 2017
Opmerkelijke beelden van de ruimtesonde Rosetta laten zien dat het oppervlak van de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko een soort duinenrijen vertoont. Dat blijkt uit onderzoek door Franse wetenschappers, die ook modellen hebben gemaakt die het verschijnsel proberen te verklaren. Ze geven aan dat door het grote drukverschil tussen de zonkant van de komeet en gebieden die in de schaduw liggen er een wind kan optreden die oppervlaktedeeltjes meesleept (PNAS, 21 februari). Normaal gesproken is er voor het ontstaan van wind een atmosfeer nodig, en die hebben kometen niet – althans niet permanent.