Thema: Visueel waarnemen  16-jarige vwo-scholier Ward de Ridder wint Nederlandse Sterrenkunde Olympiade Gaia vindt zes nieuwe hogesnelheidssterren met behulp van kunstmatige intelligentie

Thema: Visueel waarnemen

Bestel nu het julinummer van Zenit.

Sterrenkijken vanuit de achtertuin, Visuele indrukken van de Melkweg, Bouwen aan ‘s werelds grootste sextant
Bestel

16-jarige vwo-scholier Ward de Ridder wint Nederlandse Sterrenkunde Olympiade

Bestel de Sterrengids 2017 direct in de webshop

Bezoek ook sterrengids.nl voor de gratis aanvullende informatie.

Klik hier
  • 21 juli 2017 • Verre, superheldere supernova waargenomen

nieuws 39681Astronomen hebben een supernova-explosie geregistreerd die tot de verste behoort die ooit zijn waargenomen. Bij de explosie is een ster op 10 miljard lichtjaar van de aarde aan flarden geblazen. Daarbij was de ster (kortstondig) driemaal zo helder als alle 100 miljard sterren van onze Melkweg bij elkaar. Daarmee behoort het object tot de ‘superheldere’ supernova’s (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 21 juli). Superheldere supernova’s zijn tien tot honderd keer zo helder als een ‘gewone’ supernova.

• 20 juli 2017 • Spiraalarmen verraden de massa van het zwarte gat in het centrum van een sterrenstelsel

nieuws 39680Australische en Amerikaanse astronomen hebben een methode ontwikkeld waarmee zelfs een kind een goede schatting kan maken van de massa van het superzware zwarte gat in de kern van een spiraalstelsel (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 19 juli). Bijna een eeuw geleden merkten de astronomen James Jeans en Edwin Hubble op dat spiraalstelsels met een grote kern doorgaans strak opgewonden spiraalarmen hebben, terwijl spiraalstelsels met een kleine kern wijde, open spiraalarmen vertonen. Sindsdien zijn vele honderdduizenden spiraalstelsels waargenomen en – op basis van hun spiraalarmen – in vier verschillende klassen ingedeeld.

• 20 juli 2017 • Amateurs maken professionele planeetfoto’s

nieuws 39678De eerste gezamenlijke planetaire waarnemingscampagne van professionele en amateur-astronomen heeft enkele van de scherpste foto’s opgeleverd die ooit vanaf de aarde zijn gemaakt. Bij het project, dat ‘Pic-Net’ heet, wordt gebruik gemaakt van de 1-meter telescoop van de Pic du Midi-sterrenwacht in de Franse Pyreneeën. Het doel ervan is om de weerkundige omstandigheden op de verschillende planeten in de gaten te houden. Afgelopen maand nam een klein team van ervaren amateurastronomen,

zenit nieuwsbrief004n

Pelikaanweg 50, Lelystad
5 augustus, Jan Doornik: TROPOMI, van concept tot werkend instrument, 10:00 uur

11
aug

Bussloo, Vallende sterren aan de zomerhemel

11 augustus, Jaap van ’t Leven: Vallende sterren aan de zomerhemel

17

Oost-Brabant, Sterrenwacht Halley

Oost-Brabant, Sterrenwacht Halley 17 maart, publieksavond met sterren kijken door de telescopen, publiekslezingen en planetariumvoorstellingen over uiteenlopende (actuele) sterrenkundige onderwerpen.
Entree: € 5,- (tot 12 jaar: € 3,-). Van 20 – 22 uur.

Dinsdagen 7, 14, 21, 28 maart en 4 en 11 april, cursus Sterrenkunde voor Iedereen.
Van 20.00 – 22.30 uur. Cursusgeld: € 55,- (voor Halleyleden: € 50,-).
Sterrenwacht Halley, Halleyweg 1, 5383 KT, Heesch/Vinkel, 20.00 uur.
www.sterrenwachthalley.nl

18

Voyager, 40 jaar onderweg

18 augustus, Alex Scholten: Voyager, 40 jaar onderweg

tipvanderedactie

TIP VAN ONZE REDACTIE!

003Ons zonnestelsel bestaat uit de zon, acht planeten, minstens vijf dwergplaneten, ongeveer 140 manen en verder talloze planetoïden, kometen en transneptunische objecten. (NASA)

We houden van onze lijstjes van verschillende hemelobjecten: planeten, dwergplaneten, planetoïden, meteorieten, exoplaneten. Probeer eens een lijstje te maken van de verschillende soorten landschapsvormen en landschapsvormende processen die we op de verschillende (dwerg)planeten en manen aantreffen. Wat valt dan op? In vergelijking met de veel kleinere dwergplaneet Pluto oogt Mercurius saai, en is onze eigen maan een stuk eentoniger dan het exotisch gekleurde landschap van de jupitermaan Io. De plek van een hemellichaam in het zonnestelsel en zijn afmeting geeft op voorhand geen garanties voor de complexiteit van het landschap dat je er kunt aantreffen. De diversiteit van landschapsvormen staat ook wel te boek als de geodiversiteit. Op aarde gebruiken we die term veelvuldig om de ruimtelijke variaties in landschappen, landschapsvormende processen en bodemsamenstelling te kunnen duiden.

Juli

Maan

Eerste Kwartier    30 juli 17.23 uur

Volle Maan            9 juli 06.07 uur

Laatste Kwartier 16 juli 21.26 uur

Nieuwe Maan      23 juli 11.46 uur

Planeten

Mercurius bereikt op 30 juli zijn grootste oostelijke elongatie, maar de omstandigheden zijn niet ideaal. De verbindingslijn zon-Mercurius maakt een kleine hoek met de horizon,

icon-nieuws

STERRENKIDS

Ben je geïnteresseerd in sterrenkunde?

Kijk je wel eens naar de maan, de zon of de sterren? Als je nieuwsgierig bent wil je waarschijnlijk veel weten over de sterren en het heelal. Want hoe ver staat de zon eigenlijk bij ons vandaan en wat is de Melkweg precies?
Lees snel verder, dan ben jij straks misschien wel de slimste van de klas.

Veel leesplezier bij Sterrenkids!

icon-nieuwesterrengids

HOOGTEPUNTEN UIT HET NIEUWE NUMMER

Visuele indrukken van de Melkweg 2 - Van Cepheus tot de Schorpioen

Zenit 22Na het kiezen van een donkere waarneemplek en andere voorbereidingen, kan onze verkenningstocht langs de Melkweg beginnen. We beperken onze bespreking tot de zomermelkweg. Uitputtend is de nu volgende beschrijving zeker niet, want ik ben nog lang niet klaar met mijn Melkwegverkenningen.
Door Servé Vaessen

Visuele indrukken van de Melkweg 1 - Voorbereidingen

Zenit 18In de jacht naar fraaie deepsky-objecten zoals lichtende gasnevels en sterrenhopen wordt het – volgens sommigen – allermooiste hemelobject wel eens over het hoofd gezien: de Melkweg. Vooral in heldere zomernachten valt vanuit een donkere plek een zwakke lichtgloed op, afgewisseld met donkere en soms grillig gevormde vlekken, die als een gordel de hele hemel omspant. Dankzij de grote detailrijkdom in combinatie met de enorme uitgestrektheid raak je op de Melkweg nooit uitgekeken. Eerst bespreken we wat er zoal komt kijken bij het observeren van de Melkweg vanaf een donkere waarneemplek. Een tweede artikel voert langs de highlights van de zomermelkweg.
Door Servé Vaessen

Waarnemen onder een donkere hemel: ervaringen in Midden- en Zuid-Frankrijk

Zenit 26Voor het goed kunnen waarnemen van lichtzwakke deepsky-objecten is de belangrijkste factor een donkere hemel. Toen ik van plan was een 50 cm telescoop te bouwen, besloot ik dan ook tegelijk om een bestelauto aan te schaffen, zodat ik die grote spiegel ook optimaal zou kunnen benutten op donkere waarneemlocaties. Ondertussen heb ik tussen zomer 2001 en lente 2016 welgeteld zesentwintig perioden waargenomen in Midden- en Zuid-Frankrijk op meer dan tien verschillende waarneemplaatsen. Hieronder een bespreking van de meeste van deze locaties, maar eerst enkele criteria om te bepalen wat een goede waarneemplek nu eigenlijk is.
Door Jan van Gastel

icon-facebook

LIKE ONS OP FACEBOOK!

Staat jouw foto straks op Zenitonline.nl?

Als amateur-astronoom maak je soms mooie foto’s van het weer of verschijnselen aan de hemel. Zou je het leuk vinden om jouw foto op Zenit online terug te zien? Stuur je foto, voorzien van wat gegevens over de locatie van de foto en uitleg over wat we zien aan info@zenitonline.nl
Het staat de redactie vrij om een foto naar eigen goeddunken te plaatsen en deze weer te verwijderen.
Wij zijn niet aansprakelijk voor de rechten van het geplaatste materiaal.

icon-amateurs

AMATEURS ACTIEF

Komeet C/2015 V2 (Johnson)

Amateurs actief
Komeet C/2015 V2 (Johnson)

Komeet C/2015 V2 (Johnson) is vanaf april een mooie verschijning aan de  ochtend- en avondhemel, en doorliep op 12 juni het perihelium van zijn baan. De meest gunstige verschijning was rond 22 mei, toen de komeet een helderheid bereikte van magnitude +7,2. Jan Brandt fotografeerde de staartster in de nacht van 21 op 22 mei vanuit de Dordtse Biesbosch met zijn 20 cm f/6 Newtontelescoop en een Canon 1000D op een EQ6-montering. De opname is een stack van 5 subs van elk 5 minuten belichtingstijd. Het volgen gebeurde nog ouderwets met de hand door een 67 mm ‘volgNewton’, voorzien van een verlicht kruisdraadoculair. In de kleine drie kwartier die het maken van de opnamen vergde verplaatste komeet Johnson zich merkbaar aan de hemel. In de nabewerking verwijderde Jan dit effect met Deep Sky Stacker en Photoshop, waarbij hij ook gebruik maakte van 2 dark frames en 14 flatfields. Komeet Johnson is nog tot in juli zichtbaar.

De Dubbele Sterrenhoop in Perseus

De Dubbele Sterrenhoop in Perseus

De Dubbele Sterrenhoop in Perseus is een van de mooiste open sterrenhopen aan de hemel, zowel voor de verrekijker als de fotocamera. Hans Goertz fotografeerde het tweetal op 29 september 2016 vanuit de Gornergrat in Zwitserland. Deze jonge sterrenhopen, niet ouder dan 13 miljoen jaar, worden gedomineerd door blauwe, hete sterren, maar op de foto is te zien dat de zwaarste en snelst evoluerende sterren al het rode (super)reuzenstadium bereikt hebben. Gegevens: Canon EOS 60D op Vixen Polarie-volgmechanisme, f/2, 135 mm, 30 sec. belicht bij ISO 400.

De bolvormige sterrenhoop M22

De bolvormige sterrenhoop M22

Vanwege zijn zuidelijke positie is de bolvormige sterrenhoop M22 in het sterrenbeeld Boogschutter vanuit onze contreien minder goed zichtbaar, maar in Frankrijk lukt dat een stuk beter. Jo Smeets fotografeerde het object op 26 september 2016 vanuit St. Amand de Coly in de Dordogne met zijn Skywatcher Esprit 120 mm, een Canon EOS 70D en een Riccardi reducer 0,75, F5,25, 90 sec. belicht bij ISO 1600. Het oranje object rechtsonder M22 is de rode reuzenster 24 Sgr, van magnitude +5,5 en spectraaltype K3.

De emissienevel IC410

De emissienevel IC410

Ferry Zijp en Teus Tukker maakten deze bijzonder fraaie opname van de emissienevel IC410, samen met de jonge open sterrenhoop NGC 1893, in het sterrenbeeld Voerman op 29 en 30 september 2016. Zij gebruikten een 20 mm f/5,2 Newtontelescoop en een SBIG8300 monochrome camera met smalbandfilters voor H-α, OIII en SII. De totale belichtingstijd door de drie filters bedroeg maar liefst 7 uur en 20 minuten, terwijl de opname tot stand kwam onder de lichtvervuilde hemel van Nuenen, bij de ‘lichtstad’ Eindhoven!

De donkere hemel van Boénat

De donkere hemel van Boénat

Marco Langbroek zocht in mei 2016 de donkere hemel van Boénat in de Franse Auvergne op en nam zijn C6 (15 cm Schmidt-Cassegrain), Canon EOS 60D en F6,3 reducer mee. Daar maakte hij onder meer in de nacht van 2 op 3 mei deze fraaie foto van de Draaikolknevel (M51) in de Jachthonden, een stack van 92 opnamen met een belichtingstijd van 15 sec. per opname bij ISO 3200.

icon-nieuws