Thema: Cassini-Huygens bij Saturnus Ruisloze supergeleidende detectoren om buitenaards leven op te sporen De geschiedenis van drie stellaire steden

Thema: Cassini-Huygens bij Saturnus

Bestel nu het vernieuwde september nummer van Zenit.

Bestel

Ruisloze supergeleidende detectoren om buitenaards leven op te sporen

De geschiedenis van drie stellaire steden

Bestel de Sterrengids 2017 direct in de webshop

Bezoek ook sterrengids.nl voor de gratis aanvullende informatie.

Klik hier
  • 14 september 2017 • Bewolking Venus: een verschil van dag en nacht

nieuws 39760De wind- en wolkenpatronen aan de nachtzijde van de planeet Venus zijn verrassend chaotisch en vertonen grote verschillen met die aan de dagzijde. Dat blijkt uit onderzoek door de Europese ruimtesonde Venus Express. De atmosfeer van Venus wordt gedomineerd door krachtige winden die veel sneller om de planeet razen dan dat Venus zelf om haar as wentelt. Dit verschijnsel, dat ‘super-rotatie’ wordt genoemd, kan worden gevolgd door naar de wolkenpatronen in de Venusatmosfeer te kijken,

• 14 september 2017 • Ziedend hete exoplaneet is pikzwart

nieuws 39758Astronomen hebben ontdekt dat de dagzijde van de inmiddels vrij bekende exoplaneet WASP-12b bijna geen licht weerkaatst. Anders gezegd: de planeet is pikzwart. Dat blijkt uit metingen van de Hubble-ruimtetelescoop die zijn gedaan toen de planeet achter zijn ster langs schoof. De metingen laten zien dat de planeet hooguit 6,4 procent van het ontvangen licht weerkaatst. Daarmee is hij zo donker als vers asfalt. WASP-12b is bijna twee keer zo groot als de planeet Jupiter en draait in iets meer dan een dag om zijn moederster.

• 14 september 2017 • Nieuwe aanwijzingen gevonden voor ondergronds ijs op Vesta

nieuws 39759Nieuw onderzoek, gebaseerd op gegevens van de ruimtesonde Dawn, wijst erop dat er onder het oppervlak van de grote planetoïde Vesta ijs ligt. Het oppervlak van Vesta is een lappendeken van ruwere en gladdere terreinen. Aangenomen werd dat deze variatie voornamelijk het gevolg was van inslagen op Vesta. Maar het nieuwe onderzoek laat zien dat ook ondergronds ijs daarbij een rol kan hebben gespeeld. De gegevens laten namelijk zien dat de grote gladde terreinen vaak hoge concentraties waterstof vertonen.

zenit nieuwsbrief004u

bnster up jan

advertentie september down

Einstein en de relativiteitstheorie

Putten, Astra Alteria Harderwijkerstraat 14, Putten 25 september, dhr. Eric Bergshoeff: Einstein en de relativiteitstheorie, 20:00 uur. Prins Hendrikweg 12, Putten 29 september, Waarneemavond, 21:00 uur.

Einstein en de relativiteitstheorie

Putten, Astra Alteria Harderwijkerstraat 14, Putten 25 september, dhr. Eric Bergshoeff: Einstein en de relativiteitstheorie, 20:00 uur. Prins Hendrikweg 12, Putten 29 september, Waarneemavond, 21:00 uur.

26

Avondje Sterrenwacht

Leiden, LWSK | Oude Sterrenwacht Sterrenwachtlaan 11, Leiden 26 september, Avondje Sterrenwacht, 19:30 uur.

26
sept

BlackHoleCAM: fotografie van het zwarte gat in de kern van de Melkweg

Nijmegen, Centaurus A Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen 26 september, Jordy Davelaar: BlackHoleCAM: fotografie van het zwarte gat in de kern van de Melkweg, 19:30 uur.

tipvanderedactie

TIP VAN ONZE REDACTIE!

003Ons zonnestelsel bestaat uit de zon, acht planeten, minstens vijf dwergplaneten, ongeveer 140 manen en verder talloze planetoïden, kometen en transneptunische objecten. (NASA)

We houden van onze lijstjes van verschillende hemelobjecten: planeten, dwergplaneten, planetoïden, meteorieten, exoplaneten. Probeer eens een lijstje te maken van de verschillende soorten landschapsvormen en landschapsvormende processen die we op de verschillende (dwerg)planeten en manen aantreffen. Wat valt dan op? In vergelijking met de veel kleinere dwergplaneet Pluto oogt Mercurius saai, en is onze eigen maan een stuk eentoniger dan het exotisch gekleurde landschap van de jupitermaan Io. De plek van een hemellichaam in het zonnestelsel en zijn afmeting geeft op voorhand geen garanties voor de complexiteit van het landschap dat je er kunt aantreffen. De diversiteit van landschapsvormen staat ook wel te boek als de geodiversiteit. Op aarde gebruiken we die term veelvuldig om de ruimtelijke variaties in landschappen, landschapsvormende processen en bodemsamenstelling te kunnen duiden.

September

Maan

Volle Maan                        6 aug                    09.03 uur

Laatste Kwartier               13 aug                  08.25 uur

Nieuwe Maan                   20 aug                  07.30 uur

Eerste Kwartier                28 aug                  04.54 uur

Planeten

Mercurius bereikt op 12 september zijn grootste westelijke elongatie. Omdat de planeet ten westen van de zon staat, moeten we haar in de ochtendschemering zoeken boven de oostelijke horizon. Van 9 tot en met 18 september maken we het meeste kans Mercurius te zien, omdat de planeet dan al anderhalf uur vóór de zon opkomt. Op 19 september staat de smalle maansikkel er vlakbij. Verwar Mercurius niet met Mars of met de veel helderdere Venus die ook aan de ochtendhemel te zien zijn. Mercurius is tot en met 26 september in de Leeuw en daarna in het sterrenbeeld Maagd.

icon-nieuws

STERRENKIDS

Ben je geïnteresseerd in sterrenkunde?

Kijk je wel eens naar de maan, de zon of de sterren? Als je nieuwsgierig bent wil je waarschijnlijk veel weten over de sterren en het heelal. Want hoe ver staat de zon eigenlijk bij ons vandaan en wat is de Melkweg precies?
Lees snel verder, dan ben jij straks misschien wel de slimste van de klas.

Veel leesplezier bij Sterrenkids!

icon-nieuwesterrengids

HOOGTEPUNTEN UIT HET NIEUWE NUMMER

Cassini’s kijk op de ringen van Saturnus

zenit8 h1

Na dertien jaar onderzoek door Cassini moeten we de ringen van Saturnus beschouwen als één groot koud dynamisch systeem met ra- diaal verlopende dichtheidsver- schillen. Nog niet beantwoord is de vraag of het ringsysteem oud of jong is. Mogelijk is het oud én jong.

Terrestrische landschapsdynamiek op Titan

zenit8 h2Een ijsmaan die groter is dan de planeet Mercurius, maar waarvan het oppervlak aan het zicht is ont- trokken door een dikke atmosfeer. Toch heeft het onderzoek door Cassini-Huygens-missie in de afge- lopen jaren laten zien dat het land- schap op Titan, de grootste maan van Saturnus, verrassend veel pa- rallellen kent met processen die we op aarde aantreffen.

Enceladus na Cassini

zenit8 h3De Saturnusmaan Enceladus heeft een doorsnede van slechts iets meer dan 500 km en is dus qua middel- lijn niet zo gek veel groter dan Ne- derland. Een maantje dat volledig is bedekt met waterijs op een afstand van meer dan een lichtuur van de aarde, wat kan daar nou interessant aan zijn? Deze gedachte bestond wellicht bij velen. Tot 2005.

icon-facebook

LIKE ONS OP FACEBOOK!

Staat jouw foto straks op Zenitonline.nl?

Als amateur-astronoom maak je soms mooie foto’s van het weer of verschijnselen aan de hemel. Zou je het leuk vinden om jouw foto op Zenit online terug te zien? Stuur je foto, voorzien van wat gegevens over de locatie van de foto en uitleg over wat we zien aan info@zenitonline.nl
Het staat de redactie vrij om een foto naar eigen goeddunken te plaatsen en deze weer te verwijderen.
Wij zijn niet aansprakelijk voor de rechten van het geplaatste materiaal.

icon-amateurs

AMATEURS ACTIEF

Komeet C/2015 V2 (Johnson)

Amateurs actief
Komeet C/2015 V2 (Johnson)

Komeet C/2015 V2 (Johnson) is vanaf april een mooie verschijning aan de  ochtend- en avondhemel, en doorliep op 12 juni het perihelium van zijn baan. De meest gunstige verschijning was rond 22 mei, toen de komeet een helderheid bereikte van magnitude +7,2. Jan Brandt fotografeerde de staartster in de nacht van 21 op 22 mei vanuit de Dordtse Biesbosch met zijn 20 cm f/6 Newtontelescoop en een Canon 1000D op een EQ6-montering. De opname is een stack van 5 subs van elk 5 minuten belichtingstijd. Het volgen gebeurde nog ouderwets met de hand door een 67 mm ‘volgNewton’, voorzien van een verlicht kruisdraadoculair. In de kleine drie kwartier die het maken van de opnamen vergde verplaatste komeet Johnson zich merkbaar aan de hemel. In de nabewerking verwijderde Jan dit effect met Deep Sky Stacker en Photoshop, waarbij hij ook gebruik maakte van 2 dark frames en 14 flatfields. Komeet Johnson is nog tot in juli zichtbaar.

De Dubbele Sterrenhoop in Perseus

De Dubbele Sterrenhoop in Perseus

De Dubbele Sterrenhoop in Perseus is een van de mooiste open sterrenhopen aan de hemel, zowel voor de verrekijker als de fotocamera. Hans Goertz fotografeerde het tweetal op 29 september 2016 vanuit de Gornergrat in Zwitserland. Deze jonge sterrenhopen, niet ouder dan 13 miljoen jaar, worden gedomineerd door blauwe, hete sterren, maar op de foto is te zien dat de zwaarste en snelst evoluerende sterren al het rode (super)reuzenstadium bereikt hebben. Gegevens: Canon EOS 60D op Vixen Polarie-volgmechanisme, f/2, 135 mm, 30 sec. belicht bij ISO 400.

De bolvormige sterrenhoop M22

De bolvormige sterrenhoop M22

Vanwege zijn zuidelijke positie is de bolvormige sterrenhoop M22 in het sterrenbeeld Boogschutter vanuit onze contreien minder goed zichtbaar, maar in Frankrijk lukt dat een stuk beter. Jo Smeets fotografeerde het object op 26 september 2016 vanuit St. Amand de Coly in de Dordogne met zijn Skywatcher Esprit 120 mm, een Canon EOS 70D en een Riccardi reducer 0,75, F5,25, 90 sec. belicht bij ISO 1600. Het oranje object rechtsonder M22 is de rode reuzenster 24 Sgr, van magnitude +5,5 en spectraaltype K3.

De emissienevel IC410

De emissienevel IC410

Ferry Zijp en Teus Tukker maakten deze bijzonder fraaie opname van de emissienevel IC410, samen met de jonge open sterrenhoop NGC 1893, in het sterrenbeeld Voerman op 29 en 30 september 2016. Zij gebruikten een 20 mm f/5,2 Newtontelescoop en een SBIG8300 monochrome camera met smalbandfilters voor H-α, OIII en SII. De totale belichtingstijd door de drie filters bedroeg maar liefst 7 uur en 20 minuten, terwijl de opname tot stand kwam onder de lichtvervuilde hemel van Nuenen, bij de ‘lichtstad’ Eindhoven!

De donkere hemel van Boénat

De donkere hemel van Boénat

Marco Langbroek zocht in mei 2016 de donkere hemel van Boénat in de Franse Auvergne op en nam zijn C6 (15 cm Schmidt-Cassegrain), Canon EOS 60D en F6,3 reducer mee. Daar maakte hij onder meer in de nacht van 2 op 3 mei deze fraaie foto van de Draaikolknevel (M51) in de Jachthonden, een stack van 92 opnamen met een belichtingstijd van 15 sec. per opname bij ISO 3200.

icon-nieuws