Thema: Zwaartekrachtsgolven Reuzensterrenstelsels voeden zich met koud kosmisch gas Progress ruimteschip verbrand Mexicaanse boormonsters laten zien hoe de grootste kraters ontstaan

Thema: Zwaartekrachtsgolven

Bestel nu het decembernummer van Zenit.

Bestel

Reuzensterrenstelsels voeden zich met koud kosmisch gas

Progress ruimteschip verbrand

Mexicaanse boormonsters laten zien hoe de grootste kraters ontstaan

Bestel de Sterrengids 2017 direct in de webshop

Bezoek ook sterrengids.nl voor de gratis aanvullende informatie.

Klik hier
  • Dinsdag de 13e, Geminiden geven veel vallende sterren

Dinsdag 13 december bereikt de meteorenzwerm van de Geminiden omstreeks 22.15 uur zijn maximum. Onder de meest ideale omstandigheden zouden we van deze zwerm zo’n 120 meteorieten per uur kunnen verwachten, ware het niet dat de maan deze dag al bijna volledig verlicht is. Door de heldere maan nemen we alleen de meest heldere meteorieten waar. Dit zijn er ongeveer 35 per uur.

Het beste moment om naar buiten te gaan is vanaf 23.00 uur. Dan staat de radiant 53o boven de horizon aan de oost-zuidoostelijke hemel. Om 2.30 uur staat de radiant van de zwerm in het hoogste punt, op 70o aan de nachtelijke hemel. Pas na 4.00 uur ‘s morgens duikt het aantal meteorieten naar verwacht onder de 30 per uur. De meteoren zijn gemiddeld snel, gelig van kleur, redelijk helder en met een kort spoor.

• Verre sterrenfabriek draait overuren

nieuws 390158 december 2016
    Uit waarnemingen met onder meer de Amerikaanse röntgensatelliet Chandra blijkt dat een recent ontdekt sterrenstelsel een buitengewoon productieve sterrenfabriek is. Het stelsel, dat de aanduiding SPT 0346-52 draagt, zet jaarlijks ongeveer 4500 zonsmassa’s aan gas om in sterren. Ter vergelijking: de sterproductie van onze eigen Melkweg blijft steken bij ongeveer één zonsmassa per jaar. SPT 0346-52 is 12,7 miljard lichtjaar van ons verwijderd. Het licht dat we nu van het stelsel waarnemen is dus uitgezonden toen het heelal amper een miljard jaar oud was. Daarmee kijken we terug naar een moment in de kosmische geschiedenis dat de sterrenstelsels nog volop in ‘aanbouw’ waren. Eerdere waarnemingen met de ALMA-telescoop in het noorden van Chili hadden al uitgewezen dat SPT 0346-52 een krachtige bron van infraroodstraling is.

• Marssonde India heeft een methaanprobleem

nieuws 390148 december 2016
    Een belangrijk onderdeel van de Mars Orbiter Mission (MOM), de eerste planetaire onderzoeksmissie van India, lijkt te zijn mislukt. Een cruciaal meetinstrument van de ruimtesonde, die ruim twee jaar geleden is aangekomen bij Mars, bevat een ontwerpfout. Hierdoor zijn de metingen van het methaangas in de atmosfeer van de planeet niet betrouwbaar. Methaan is een gas dat, op aarde althans, vaak is geassocieerd met levende organismen. Bij het ontwerpen van de sensor die de atmosferische methaanconcentraties had moeten meten, is er geen rekening mee gehouden dat in het golflengtegebied waar de spectraallijnen van methaan te vinden zijn ook andere gassen hun spectrale vingerafdrukken achterlaten. Hierdoor zijn de meetwaarden die de ruimtesonde naar de aarde heeft gezonden ‘vervuild’ met bijdragen van andere gassen.

schrijfjeinv4

bestellenv2

losnummerxx

12
dec
Science Café Ede: zwaartekrachtgolven waargenomen.
Gelderse Vallei, Astra Alteria 12 december, ir. Joris van Heijningen: Science Café Ede: zwaartekrachtgolven waargenomen. Red’s Tapas & Grill Bar, Museumplein 3, Ede, 20.00 uur.Waar: Red’s Tapas & Grill Bar, Museumplein 3,

13
dec
Loupe, waarnemingen vanaf de maan.
Delft 13 december, dr. Daphne M. Stam: Loupe, waarnemingen vanaf de maan. Gebouw voor Lucht- en Ruimtevaart, Kluyverweg 1, Delft, 19.30 uur.
Waar: Gebouw voor Lucht- en Ruimtevaart, Kluyverweg 1, Delft,

13
De Ster van Bethlehem. Oude Sterrewacht
Leiden 13 december, Peter Barthel: De Ster van Bethlehem. Oude Sterrewacht, Sterrenwachtlaan 11, Leiden, 20.00 uur.
Waar: Oude Sterrewacht, Sterrenwachtlaan 11, Leiden

15
dec
Christiaan Huygens en de sterrenkunde.
Eindhoven 15 december, dr. Rob van Gent: Christiaan Huygens en de sterrenkunde. Scholengemeenschap Augustinianum, Van Wassenhovestraat 26, Eindhoven, 19.30 uur.
Waar: Scholengemeenschap Augustinianum, Van Wassenhovestraat 26, Eindhoven

091De grootste planeet van het zonnestelsel, Jupiter, krijgt weer bezoek. De NASA-sonde Juno is er nu na een reis van vijf jaar bijna gearriveerd. Op 4 juli moet de sonde in een langgerekte baan om de reuzenplaneet komen. Het is dan de tweede keer dat Jupiter langdurig bezoek krijgt van een planeetverkenner.

Door George Beekman
Leesverder

December

Maan

Eerste Kwartier                7 december       10.03 uur
Volle Maan                       14 december     1.06 uur
Laatste Kwartier              21 december     2.56 uur
Nieuwe Maan                  29 december     7.53 uur

Planeten

Mercurius bereikt op 11 december zijn grootste avond-elongatie. Van 5 tot 22 december is de planeet goed waarneembaar – kort na zonsondergang, laag in het zuidwesten. Hij gaat meer dan een uur na de zon onder. Verwar hem niet met de veel helderdere planeet Venus, die verder van de zon staat. Mercurius bevindt zich in het sterrenbeeld Boogschutter.

Hoi,

Kijk je wel eens naar de maan, de zon of de sterren? Als je nieuwsgierig bent wil je waarschijnlijk veel weten over de sterren en het heelal. Want hoe ver staat de zon eigenlijk bij ons vandaan en wat is de melkweg precies?
Lees snel verder, dan ben jij straks misschien wel de slimste van de klas.

Veel lees plezier bij Sterrenkids! Lees verder

Zwaartekrachtsgolven meten in de ruimte: LISA

LisaWelke golflengte of frequentie zwaartekrachtsgolven hebben, wordt bepaald door de aard van de bronnen waardoor ze worden opgewekt. Detectoren op aarde kunnen de korte golven registreren, maar voor de lange golven van bijvoorbeeld samensmeltende superzware zwarte gaten zijn satellieten in de ruimte nodig. Daarom werkt Europa aan de ambitieuze LISA-missie. Lees verder

Advanced Virgo: de eerste stap naar een wereldwijd netwerk van zwaartekrachtsgolfdetectoren

zkgdDe laserinterferometers die worden gebruikt voor de detectie van zwaartekrachtsgolven zijn de meest gevoelige instrumenten voor afstandsmetingen die ooit werden gebouwd. Dat betekent ook dat ze onderhevig zijn aan allerlei bronnen van ruis die in dit geval grote obstakels vormen als ze niet worden onderdrukt. In dit artikel zullen we het onder meer hebben over het werkingsprincipe van Advanced Virgo en gelijkaardige zwaartekrachtsgolfdetectoren, en technieken voor het opvoeren van de gevoeligheid en het wegwerken van ruis die nodig zijn om minuscule trillingen van de ruimtetijd te kunnen waarnemen. Leesverder

Einstein Telescope: een observatorium voor zwaartekrachtsgolven

einsteintelescopeEinstein Telescope (ET) is een nieuw infrastructuurproject dat Europa aan het front van de meest veelbelovende wetenschappelijke ontwikkelingen zal brengen. Dit observatorium voor zwaartekrachtsgolven is het ultieme instrument in onze zoektocht om de oorsprong en evolutie van het heelal te begrijpen. Zwaartekracht is de minst begrepen fundamentele natuurkracht en de recent ontdekte zwaartekrachtsgolven [1,2] bieden een nieuw en innovatief perspectief voor de natuurkunde, astronomie, astrofysica en kosmologie. Wij onderzoeken of Einstein Telescope in Nederland kan worden gerealiseerd. Lees verder

icon-facebookLIKE ONS OP FACEBOOK!

Staat jouw foto straks op Zenit online?

Als amateur-astronoom maak je soms mooie foto’s van het weer of verschijnselen aan de hemel. Zou je het leuk vinden om jouw foto op Zenit online terug te zien? Stuur je foto, voorzien van wat gegevens over de locatie van de foto en uitleg over wat we zien aan info@zenitonline.nl
Het staat de redactie vrij om een foto naar eigen goeddunken te plaatsen en deze weer te verwijderen.
Wij zijn niet aansprakelijk voor de rechten van het geplaatste materiaal.

Leo Aerts fotografeerde dit fenomeen op 13 oktober 2016

Leo Aerts fotografeerde dit fenomeen op 13 oktober 2016

De ondergaande zon kan soms ovaalvormig zijn en de vorm van de Griekse letter omega (Ω) aannemen. Leo Aerts fotografeerde dit fenomeen op 13 oktober 2016. Net als de groene flits ontstaat de ovale vorm van de ondergaande (of opkomende zon) door de afbuiging van het licht in de atmosfeer. Het licht van de onderkant van de zon legt een langere weg door de dampkring af dan dat van de bovenkant en wordt sterker afgebogen, waardoor de onderste zonnerand als het ware iets opgetild wordt ten opzichte van de bovenste rand. De uitstulping aan de onderkant, verantwoordelijk voor de omegavorm, is het gevolg van de afbuiging van het licht naar boven door een warmere luchtlaag vlak boven het aardoppervlak. Het licht van de onderste rand van de zon bereikt ons daardoor langs twee wegen: rechtstreeks en, gespiegeld, via de warme luchtlaag. De gegevens zijn hetzelfde als die bij de groene flits.
46

Meteoren zijn op zich geen zeldzame hemelverschijnselen.

Amateurs actief
Meteoren zijn op zich geen zeldzame hemelverschijnselen.

Meteoren zijn op zich geen zeldzame hemelverschijnselen. Maar het lukt lang niet altijd om er twee vast te leggen op een opname met een belichtingstijd van 15 seconden. Joop Hubers uit Lichtenvoorde fotografeerde deze twee Perseïden op 13 augustus 2016 met zijn Canon 60D en 10-22 mm lens. Brandpunt 10 mm en ISO 800.

Amateurs actief

Helaas is het zodiakaal licht in onze contreien door de lichtvervuiling niet meer waarneembaar, wellicht met uitzondering van de Waddeneilanden. Deze opname van Staf Geens kwam dan ook tot stand op La Palma (Canarische Eilanden), waar je het verschijnsel van januari tot april goed kunt zien aan de avondhemel. Het zodiakaal licht ontstaat door verstrooiing van zonlicht aan interplanetaire stofdeeltjes in het eclipticavlak. Het stof is afkomstig van kometen. De opname is op 22 maart 2014 gemaakt met een Canon 60Da en een EF-S 10-22 mm f3.5-4.5. @ 10 mm f4, 5× 30 sec. belicht. Isolatie 6400

Het is een hele toer om de Carinanevel,

Het is een hele toer om de Carinanevel,

Het is een hele toer om de Carinanevel, in het gelijknamige zuidelijke sterrenbeeld (Declinatie -59° 52’), vanaf het noordelijk halfrond waar te nemen. Staf Geens lukte dat op 16 maart 2016 vanaf een 2300 meter hoge berg op La Palma. De Carinanevel komt daar maar net boven de horizon, zodat Staf hem maar gedurende een korte periode kon fotograferen. Gegevens: Canon 60Da met een EF 70-300mm f4-5.6L lens op stand 135 f5. Belichting: 5× 90 sec. zonder filter en 12× 180 sec. met Astronomik cls ccd-filter om de rode nevels beter vast te leggen.

icon-nieuwesterrengids ZENIT INKIJKEN